اطلاعات در مورد خروج آمریکا از افغانستان مبهم است

(اسوشیتد پرس)
رئیس جمهور بایدن هنگامی که پایان جنگ آمریکا در افغانستان را اعلام کرد گفت که دلایل ماندن ۱۰ سال پس از مرگ اسامه بن لادن رهبر القاعده، کاملا مبهم است. این ابهامات و سوالات اکنون به طرح پس از خروج بایدن منتقل شده است! به عنوان مثال اگر طالبان با به دست گرفتن قدرت از عقب نشینی ارتش آمریكا استفاده كنند، ایالات متحده چه می كند؟ و آیا ایالات متحده و جامعه جهانی می توانند فقط با کمک دیپلماسی و کمک های مالی از بدتر شدن بی ثباتی در افغانستان جلوگیری کنند؟
دولت بایدن اذعان می کند که خروج کامل نیروهای آمریکایی بدون ریسک و خطر نیست، اما ادعا می کند که انتظار برای زمان بهتر برای پایان دادن به درگیری آمریکا در جنگ، دستورالعملی برای هرگز نرفتن است. پیش بینی ها در مورد اینکه پس از خروج نظامی چه اتفاقی میافتد متفاوت است. مقامات یک جنگ داخلی شدید را که منجر به ایجاد یک بحران انسانی در افغانستان می شود و ممکن است به سایر کشورهای آسیای مرکزی از جمله پاکستان برسد رد نمی کنند. یک سناریوی امیدوار کننده تر این است که دولت کابل با شورشیان طالبان صلح کند. دولت امریکا می گوید که از کنگره خواستار ادامه مجوز میلیاردها دالر کمک به ارتش و پولیس افغانستان خواهد شد و پنتاگون می گوید که در حال کار بر روی روش هایی برای ارائه پشتیبانی و مشاوره از از راه دور است. اما در هیچ یک از این موارد آموزش، مشاوره یا حمایت مالی اطمینانی وجود ندارد! همچنین مشخص نیست که آیا ایالات متحده نیروی هوایی خود را برای پشتیبانی از نیروهای زمینی افغانستان از پایگاه های خارج از کشور تامین می کند یا خیر.
در حالیکه شواهد نشان می دهد طالبان همچنان با القاعده در ارتباط هستند، پنتاگون می گوید که تمام نیروهای عملیات ویژه ایالات متحده حداکثر تا ۱۱ سپتمبر خارج خواهند شد. این امر عملیات ضد تروریسم در افغانستان از جمله جمع آوری اطلاعات درباره القاعده و سایر گروه های افراطی را دشوار می کند. دولت همچنین می گوید که حضور سفارت ایالات متحده را حفظ خواهد کرد، اما اگر عقب نشینی ارتش به سقوط حکومت افغانستان منجر شود، این کار دشوارتر خواهد شد. یک مشکل مرتبط سرنوشت غیرنظامیان افغان است که ممکن است به دلیل کمک به تلاش های جنگ ایالات متحده توسط طالبان یا گروه های دیگر هدف قرار گیرند. مترجمان و سایر افرادی که برای دولت ایالات متحده یا ناتو کار می کردند می توانند ویزای ویژه مهاجرتی دریافت کنند، اما روند درخواست سالها طول می کشد. زلمی خلیل زاد فرستاده ویژه واشنگتن در افغانستان به کنگره گفته است که دولت می خواهد از این غیرنظامیان محافظت کند، اما تلاش می کند تا از وحشتی که ممکن است ایجاد شود و روحیه نیروهای امنیتی افغانستان را تضعیف کند جلوگیری کند!

لینک کوتاه

https://sarie.news/a455b
دکمه بازگشت به بالا