خلیل زاد: پاکستان سند انتقال قدرت مسالمت آمیز و جلوگیری از امارت را امضا کرده است

خبرگزاری سریع، کابل: با اینکه به مهلت پس از ماه رمضان جهت برگزاری پروسه صلح افغانستان در ترکیه نزدیک تر می‌شویم، کماکان چهره‌های برجسته و تأثیر گزار این پروسه بحث صلح افغانستان را سر زبان ها می آورند. زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان گفته که طالبان می‌دانند که از راه نظامی برنده جنگ جاری نمی‌شوند. آقای خلیل‌زاد در گفت‌وگو با مجلۀ اشپیگل آلمان گفته که طالبان از صلح و جنگ حق انتخاب یکی را دارند. او افزوده که طالبان در هفتۀ جاری در گفت‌وگوی شان با نمایندگان بریتانیا و آلمان اعتراف کردند که جنگ افغانستان راه حل نظامی ندارد و توافق سیاسی می‌تواند که این بحران را به پایان برساند.
نمایندۀ خاص امریکا برای صلح افغانستان اما نشست استانبول را برای طالبان یک آزمایش دانسته که به گفته او در این نشست مشخص خواهد شد که این گروه آیا می‌خواهد به جنگ جاری از راه گفت‌وگو پایان دهد یا نه. آقای خلیل‌زاد در این گفت‌وگو نسبت به خشونت‌های جاری در افغانستان ابراز نگرانی کرده و بر تسریع و جدیت گفت‌وگوهای صلح تأکید کرده است؛ اما آقای خلیل‌زاد همچنین گفته که طالبان برای پیشرفت گفت‌وگوهای صلح پیش از اشتراک در نشست استانبول خواهان رهایی زندانیان‌شان شدند و در کنار آن می‌خواهند که نام رهبران این گروه از فهرست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل بیرون شود، خواست‌هایی که به نظر می‌رسد با مخالفت حکومت افغانستان مواجه است.
آقای خلیل‌زاد بر تقویت اجماع سیاسی در افغانستان در باره صلح تأکید کرده، اما نگرانی کرده که اگر رهبران سیاسی همه یکدست نشوند و هر کدام مانند دهۀ نود میلادی راه جداگانه‌ای انتخاب کنند، زمینه را فراهم خواهد کرد تا طالبان برای رسیدن به قدرت از راه نظامی تلاش کنند. آقای خلیل‌زاد همچنین روز سه‌شنبه (۲۸ ثور) در کمیتۀ روابط خارجی کانگرس امریکا راهکار امریکا را پس از خروج نیروهای خارجی توضیح داده است. او نگرانی‌ها در بارۀ این‌که پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان ارتش افغانستان از بین خواهد رفت و طالبان به قدرت خواهند رسید، نادرست دانست.
آقای خلیل‌زاد گفت که پس از خروج نیروهای خارجی گروه طالبان هیچ دلیلی برای جنگ و رسیدن به قدرت از طریق جنگ ندارد: “گروه طالبان در آینده با دو انتخاب اساسی رو‌به‌رو هستند. آنها می‌توانند از طریق گفت‌وگو مسیر صلح را انتخاب کنند، می‌توانند جنگجویان خود را به یک گروه سیاسی تبدیل کند و بخشی از یک جامعه مورد احترام بین‌المللی شود، اما اگر طالبان تلاش برای رسیدن به قدرت از راه نظامی کند، منزوی می‌شود و با مخالفت‌ها و تحریم‌های منطقه‌ای و جهانی مواجه می‌شود. ایالات متحده و متحدانش به حمایت از دولت افغانستان و نیروهای امنیتی افغانستان ادامه خواهند داد. با آن که زلمی خلیل‌زاد در این نشست گفت که گروه طالبان می‌خواهد به یک راه حل سیاسی برسد، اما شماری از اعضای کانگرس امریکا نسبت به ارادۀ این گروه در پیوند به صلح ابراز تردید کردند.
میچ مکانل، سناتور جمهوری‌خواه گفت: “از نزدیک این‌گونه به نظر می‌رسد که گروه طالبان پیش از خروج نیروهای خارجی تلاش می‌کند این کشور را بگیرد و به وضعیت پیش از ۱۱ سپتمبر برگرداند. این گروه از حالا حملات خود را و تصرف مناطق جدید و مرکزها را شدت بخشیده است.” اما نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان سهم پاکستان را در جلوگیری از خشونت‌ها از سوی گروه طالبان مهم دانست. خلیل‌زاد افزود، رهبران پاکستانی باید تحت فشار قرار داده شوند تا با استفاده از نفوذشان تلاش کنند که خشونت‌ها کاهش داده شود.
او گفت که مقام‌های پاکستانی سندی را امضا کردند که بر بنیاد آن از احیای دوبارۀ امارت جلوگیری می‌شود و قدرت از راه سیاسی انتقال می‌یابد. آقای خلیل‌زاد ابراز امیدواری کرد که پاکستان به این تعهدش پابند باقی بماند. این در حالیست که حکومت افغانستان نیز امیدوار است تا پاکستان به تعهداتش در بخش صلح افغانستان عمل کند و در این بخش گام‌های عملی بردارد.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a433b
دکمه بازگشت به بالا