رئیس جمهور غنی: در برابر طرح‌ های خارجی برای صلح، ظرفیت ارائه طرح جامع‌تر را داریم

خبرگزاری سریع، کابل: محمداشرف غنی، رئیس جمهور در همایش مردمی حمایت از جمهوریت در کوهدامن کابل که از طرف امان الله گذر برگزار شده بود، گفت که ظرفیت ارائه طرح‌های جامع برای صلح در کشور شکل گرفته است.

این همایش روز یک‌شنبه، بیست‌دوم حمل در شمال کابل برگزار شده بود. پیام تصویری محمداشرف غنی که از پیش ظبط شده بود، در این همایش نشر شد.

رئیس جمهور غنی در این پیام گفت: «برای هر طرحی که از بیرون مطرح می‌شود، ما خود ما این ظرفیت را داریم که طرح‌های جامع‌تر و اصولی‌تر را پیشنهاد کنیم».

 

 

رییس جمهور غنی گفت که صلح، یک گفتمان بین جمهوری اسلامی، طالبان و جامعه بین‌المللی است و بدون رسیدن به توافق روی یک اصول، کسی نباید شتاب کند.

محمداشرف غنی طرح خودش را که سه مرحله‌ای است و هفته پیش ارائه شد، طرحی برای عبور از حالت جنگ تحمیل شده به صلح عادلانه و پایدار عنوان کرد و گفت که این طرح بسیار واضح است.

او توضیح داد که مراحل عبور از جنگ به صلح و گذشتن از پل صلح باید با مشروعیت همراه باشد، در غیر آن مردم آسیب می‌بینند و باید از تصامیمی اجتناب شود که مردم در آن ضرر ببینند.

غنی قانون اساسی را مبدا و مبنای مشروعیت عنوان کرد و وعده داد که «اقتدار ملی» را به جانشین منتخب خود انتقال می‌دهد.

از جانب دیگر، غنی گفت که باید «محک و طروق» مشروعیت وضاحت داشته باشد. به گفته او، محک مشروعیت انتخابات است و «طروق» مشروعیت از نظر غنی لویه‌جرگه است که باید روی توافق‌نامه سیاسی تصمیم بگیرد و صحه بگذارد.

رییس جمهور غنی هم‌چنان توضیح داد که نقشه راه برای عبور از جنگ به صلح و سه‌ مرحله‌ای که عبارت از رسیدن به توافق‌نامه، تشکیل حکومت صلح و اصول آن و ایجاد حکومت انتخابی براساس اراده مردم و یک میثاق سیاسی که مشارکت مردم را تعیین کند، وجود داشته باشد.

غنی اتهاماتی را که گویا رهبری حکومت مخالف صلح است، رد کرد و گفت که صلح تصامیم سخت و قربانی می‌خواهد. به گفته او، آوازه بود که رهبری کنونی حکومت می‌خواهد به هر قیمتی دوره خود را تکمیل کند، اما به باور وی، رهبری حکومت به جهانیان ثابت کرده است که آماده‌گی دارد تا دوره خود را برای صلح که حق قانونی‌شان است، کوتاه کند.

براساس قانون اساسی، دوره کاری رییس جمهور پنج ساله است که در جوزای سال پنجم پایان می‌یابد.

محمداشرف غنی گفت که خواهان برگزاری فوری انتخابات زودهنگام تحت نظر سازمان ملل متحد است تا قدرت انتقال یابد و او متعهد است که برای این انتخابات نامزد نشود.

رییس جمهور بر همپذیری تأکید کرد و گفت که جنگ ۴۲ ساله بین مردم تفرقه ایجاد کرده است و این تفرقه از مردم قربانی دوامدار و بی‌دلیل می‌گیرد.

او از طالبان خواست که در لویه‌جرگه شرکت کنند و دردها و آرزوهای خود را با مردم در میان بگذارند و در حضور مردم و خدا تعهد کنند که بار دیگر هیچ‌گاه دست به شمشیر و تفنگ نبرند و اختلافات را از طریق مشورت و جرگه حل کنند.

به گفته او، برای دست‌یابی به این هدف نیاز است که روی یک میثاق قبل یا بعد از انتخابات به توافق رسید تا واضح و تأکید شود که جنگ، انتحار و انفجار راه حل نیست.

در همایش حمایت از نظام جمهوری در کوهدامن کابل شماری از مقام‌های حکومتی از جمله امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری، امان‌الله گذر، عضو مجلس نماینده‌گان و محمدعمر داوودزی، نماینده ویژه رییس جمهور در امور پاکستان نیز سخنرانی کردند.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a241b
دکمه بازگشت به بالا