روز جهانی رادیو و محبوبیت آن به‌عنوان یک رسانه‌ی شنیداری میان مردم

 

۱۳ فبروری برابر با ۲۴ دلو، مصادف است به روز جهانی رادیو.

رادیو در اواخر قرن نزدهم توسط گوگلیمو مارکونی اختراع شد و انقلاب بزرگی را در جهان رسانه به‌وجود آورد.

و اما در افغانستان؛ این رسانه برای نخستین‌ بار به‌نام “رادیو کابل” در سال ۱۳۰۴ خورشیدی تأسیس شد و در سال ۱۳۰۶ خورشیدی نخستین برنامه‌اش پخش شد که تاکنون نزدیک به یک قرن می‌شود که در کشور فعالیت دارد.

علی‌جویا، یکی از استادان لیسه‌ی خصوصی شمس‌ لندن اکادمی که یکی از شنونده‌‌های رادیو است به خبرگزاری سریع  می‌گوید که از طفولیت تا جوانی و تا حالا شنونده‌ی رادیو بوده است. وی معتقد است که رادیو هرچند یک جبعه‌‌ی کوچک؛ اما پر از محتوا و انگیزه می‌باشد.

وی می‌گوید: “روزانه در اوقات غیررسمی که مصروف کار‌های منزل می‌باشم در جریان کار به‌رادیو گوش می‌دهم و از برنامه‌های تفریحی آن‌ لذت برده و از برنامه‌های آموزشی آن به معلومات خود می‌افزایم”.

مصطفی‌ صدیقی، نماینده‌ی نهاد رسانه‌‌ای افغانستان در هرات و خبرنگار رادیویی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری سریع می‌گوید که در ولسوالی‌ها و قریه‌‌های دوردست، مردم سرگرم شنیدن برنامه‌های رادیویی هستند چون بیش‌تر در دست‌رس‌ است.

وی می‌گوید: “روستا‌ها برق ندارد، در ولسوالی‌ها برق هر ساعت و دقیقه میسر نیست؛ اما یک هم‌وطن‌ ما در روستا یا ولسوالی می‌تواند خیلی راحت از گوشی مبایل خود رادیو بشنود یا از رادیو‌هایی که در بازار به‌فروش می‌رسد در هر کجایی که هستند مصروف شنیدن رادیو باشند”.

از سوی هم هچنان هیلی کبیر، بانوی جوان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سریع می‌گوید که رادیو بهترین سرگرمی است و مهم‌تر از آن، این‌که توسط آن می‌توان از اوضاع مهم‌ جهان با‌خبر شد.

وی می‌گوید: “زمانی که برق نباشد به‌ترین وسیله برای آگاهی از اوضاع مهم جهان رادیو است”.

سحر عزیزی، مسوول پرودکشن رادیو سرآهنگ‌ به‌مناسبت روز جهانی رادیو می‌گوید: “طوری‌که به همگان هویدا است رادیو به‌عنوان یک رسانه‌‌ی شنیداری در اطلاع‌رسانی و تنویر اذهان عامه سهم بارز و به‌سزایی داشته است و معمولا همه کسانی که در یک رادیو فعالیت دارند، کار می‌کنند و ژورنالیستان همیشه کوشیده‌اند با تهیه‌ی برنامه‌های متنوع و هم‌چنان برنامه‌های معلوماتی، اطلاعاتی، فرهنگی و سیاسی مخاطبان خود را فرونشانده‌ و در بالا‌بردن سطح آگاهی شان که نیاز مبرم یک جامعه‌ی بشری است نقش مهم را هم ایفا بکند”.

قابل یاد آوری‌ست که رادیو به‌عنوان نخستین وسیله‌ی شنیداری در بخش اطلاع‌رسانی در سراسر جهان فعالیت می‌کند.

مقدسه ایوبی

دکمه بازگشت به بالا