سیلوی مرکزی بعد از 29 سال توقف دوباره به فعالیت آغاز کرد

مسوولان سیلو مرکزی اعلام کردند که این تصدی بزرگ کشور بعد از توقف 29 ساله دوباره به منظور عرضه خدمات به ادارات دولتی و شهروندان کشور فعال شده است.

به گزارش خبرگزاری سریع؛ خیال محمد رئیس سیلو مرکزی امروز(یکشنبه اول) هنگام آغاز به فعالیت دوباره این مرکز به خبرنگاران گفت: فعالیت سیلو مرکزی که از سال 1371 به این طرف متوقف بود امروز دوباره آغاز به فعالیت کرده و در آینده نزدیک سیلو‌های ولایات هرات و قندهار نیز فعال می‌گردد.

او افزود:” سیلو مرکزی در بخش‌های ذخیره گندم، آسیاب( آرد) و تولید نان فعالیت دارد که ما بخش تولید نان را امروز فعال کردیم”.

آقای خیال محمد گفت: ما گندم را به قیمت مناسب خریداری کرده و نان آنرا برای ادارات دولتی و شهروندان کشور با بهای مناسب عرضه می‌کنیم.

وی بیان داشت: بخش تولید ما چهار داش دارد که در حال حاضر یک داش فعال شده و روزانه بین 600 الی 100 نان تولید می‌‌کند و این رقم درآینده نزدیک بیشتر خواهد شد.

به گفته خیال محمد در تولید نان از گندم کمک شده کشور هندوستان استفاده می‌شود.

رئیس سیلوی مرکزی در مورد قیمت نان‌های تولید شده در این مرکز گفت:” یک روت 300 گرامه 22 افغانی، روت 400 گرامه 29 افغانی و روت 500 گرامه 37 افغانی به فروش می‌رسد”.

وی علاوه کرد: ناشتا 200 گرامه 10 افغانی، نان سبوس‌دار 300 گرامه 44 افغانی، نان 300 گرامه 13 افغانی، نان 750 گرامه 33 افغانی و همچنان کیک 500 گرامه 60 افغانی به فروش می‌رسند.

رئیس سیلو مرکزی گفت: ما سالانه 37 میلیون افغانی از عواید خویش را به دولت پرداخت می‌کنیم که 25 میلیون آن عواید اساسی و 12 میلیون دیگر عواید غیر اساسی می‌باشد.

سیلوی کابل با محدوده‌ی 70 هزار متر مربع زمین، در غرب شهر کابل واقع شده است ساختمان این سیلو در سال 1333 به کمک مالی شوروی سابق ساخته شد. این تصدی زمانی بیش از 2 هزار کارگر داشت و در 24 ساعت، 70 تُن تولید می‌کرد. آسیاب‌های آن نیز در 24 ساعت 200 تُن گندم آرد می‌کرد. اما با شدت‌گرفتن جنگ‌های تنظیمی ‌و موجودیت افراد غیر مسوول در این سیلو‌ها و استفاده از آن به‌عنوان سنگرهای جنگ، اکثر بخش‌های این سیلو تخریب شد و ماشین‌ها و تجهیزات آن به سرقت رفت.

این محل با روی کار آمدن حکومت انتقالی به ریاست حامد کرزی به دو شرکت خصوصی سپرده شد، اما دیری نگذشت که این دو شرکت نان‌پزی و روت‌پزی به دلیل کهنه‌بودن ماشین‌ها و قیمت بودن کرایه آن ، ورشکست شده و سقوط کرد.

لینک کوتاه
دکمه بازگشت به بالا