عمران خان: تلاش طالبان برای پیروزی جنگی در افغانستان به جنگ داخلی می‌انجامد

خبرگزاری سریع، کابل: عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، گفته است که طالبان اگر به دنبال پیروزی از راه جنگ باشند، افغانستان وارد جنگ داخلی خواهد شد.

نخست‌وزیر پاکستان این اظهارات را در مصاحبه‌ای با نیویارک تایمز مطرح کرده است.

خان افزوده است که کشورش همواره به طالبان تفهیم کرده‌ است که نباید به دنبال پیروزی نظامی در افغانستان باشند، زیرا این اتفاق رخ نخواهد داد.

به باور عمران خان، در صورتی که طالبان در تلاش پیروزی از راه جنگ و نظامی باشند، افغانستان وارد جنگ داخلی طولانی خواهد شد.

عمران خان گفته است که در صورت آغاز جنگ داخلی در افغانستان، دومین کشور قربانی پاکستان است.

خان می‌گوید که طالبان در قدم نخست یک «جنبش پشتون» است و اگر جنگ داخلی آغاز شود، پاکستان با سیلی از مهاجران روبه‌رو خواهد شد. به گفته خان، مدیریت سه میلیون مهاجر افغانستان برای پاکستان تاکنون دشوار بوده است.

خان هم‌چنان گفته است که چشم‌انداز آینده برای پاکستان رونق اقتصادی و تجارت از طریق افغانستان با آسیای میانه است.

او تصریح کرده است که پاکستان با جمهوری‌های آسیای میانه توافق‌نامه‌های تجارتی امضا کرده است و اگر جنگ داخلی در افغانستان آغاز شود، این توافقات ملغا می‌شود.

از جانب دیگر، عمران خان در این مصاحبه گفته است که پاکستان از حداکثر اهرم فشار بر طالبان استفاده کرده است.

به گفته او، پس از آن که امریکا اعلام کرد که افغانستان را ترک می‌کند که طالبان ادعای پیروزی کردند و اکنون نیز فکر می‌کنند که از راه جنگ پیروز شده‌‌اند. خان می‌گوید که این موضوع سبب شده است که پاکستان تأثیرگذاری خود را بر طالبان از دست بدهد.

نخست‌وزیر پاکستان تصریح کرده است که کشورش طالبان را مجبور به گفت‌وگو با امریکا و نیز دولت افغانستان کرد.

خان گفته است که یک احساس در دولت افغانستان وجود دارد مبنی بر این که پاکستان می‌تواند کارهای بیش‌تر انجام دهد و فشار بیش‌تر بر طالبان وارد کند و به همین دلیل اسلام‌آباد همواره سرزنش می‌شود.

عمران خان گفته است که همه کارها در زمینه صلح انجام شده است به جز استفاده از اقدامات نظامی علیه طالبان. او به تأکید گفته است که پاکستان هیچ گونه اقدام نظامی را در افغانستان انجام نمی‌دهد.

نخست‌وزیر پاکستان گفته است که کشورش اکنون همه مرزها خود را بسته و حصارکشی دیورند ۹۰ درصد تکمیل شده است و نمی‌خواهد شاهد سیل مهاجران به این کشور باشد.

عمران خان در پاسخ به این سوال که اگر طالبان از طریق نظامی کنترل افغانستان را بگیرند، آن‌ها را به رسمیت خواهد شناخت، گفته است که پاکستان تنها دولتی را به رسمیت می‌شناسد که مردم انتخاب کرده باشند.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a594b
دکمه بازگشت به بالا