نشست سه‌جانبه افغانستان، ترکیه و پاکستان امروز در استانبول برگزار شد

نشست سه‌جانبه وزیران خارجه افغانستان، پاکستان و ترکیه روز جمعه، سوم ثور در شهر استانبول یک روز پیش از زمان تعیین‌شده نشست استانبول که به تعویق افتاده است، برگزار شد. این نشست قرار بود در حاشیه نشست استانبول که برگزاری آن به بعد از رمضان موکول شده است، برگزار شود. دلیل تعویق نشست استانبول از سوی حکومت افغانستان عدم آماده‌گی طالبان خوانده شده است. سه کشور طالبان را به تعهد برای صلح پایدار و مذاکره فراخوانده‌اند.

در پایان این نشست، محمدحنیف اتمر وزیر خارجه افغانستان، شاه‌محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان و مولود چاووش‌اغلو وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک از طالبان خواستند که به میز مذاکره‌ برگردند و مذاکرات صلح را از سر بگیرند.

در اعلامیه مشترک نشست سه‌جانبه آمده است که وزیران خارجه هر سه کشور بر حمایت از یک افغانستان دارای حاکمیت، مستقل، مردم‌سالار و متحد، تأکید کرده‌اند.

طبق این اعلامیه، سه طرف هم‌چنان اذعان کرده‌اند که صلح پایدار از طریق روند سیاسی همه‌شمول به رهبری و مالکیت افغان‌ها که هدف آن آتش‌بس دایمی و جامع و نیز موفقیت روند صلح همه‌شمول به هدف پایان جنگ باشد، تأمین شدنی است.

سه طرف تأکید کرده‌اند که برای دست‌یابی به حل و فصل سیاسی عادلانه و پایدار از روند صلح افغانستان و مذاکرات دوحه حمایت می‌کنند.

در این نشست هم‌چنان تأکید شده است که نشست استانبول که به تعویق افتاده است، پس از بحث‌های فراوان با تمامی طرف‌های مرتبط، زمانی که شرایط پیش‌رفت معنادار مساعد شود، برگزار خواهد شد.

سه طرف از طالبان خواسته‌اند که تعهدات خود را برای رسیدن به صلح پایدار از طریق مذاکراتی که منتج به صلح دایمی شود، اجرا کنند.

یکی از موضوعاتی که در اعلامیه مشترک از آن نگرانی و ابراز تأسف شده است، سطح بلند خشونت‌ها در کشور است. سه جانب هدف‌قرادادن کارمندان ملکی، فعالان جامعه مدنی، مدافعان حقوق بشری، خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها را محکوم ‌کرده‌اند.

به همین ترتیب، روی نیاز برای آتش‌بس فوری، دایمی و جامع برای پایان دادن به سطح بلند خشونت‌های موجود به هدف ایجاد فضای مناسب برای گفت‌وگوهای صلح در نشست سه جانبه تأکید شده است.

سه طرف هم‌چنان روی تصمیم مشترک برای مبارزه علیه اشکال و مظاهر تروریسم تأکید کرده‌ و نقش کشورهای منطقه و همسایه، به ویژه پاکستان و ایران، در میزبانی از مهاجران افغان طی بیش از چهار دهه را ستوده‌اند. افغانستان، ترکیه و پاکستان روی ایجاد شرایط مناسب برای بازگشت داوطلبانه، امن، با عزت، سریع و دوامدار مهاجران از طریق برنامه‌ریزی درست بحث کرده‌اند.

به همین ترتیب، از جامعه جهانی خواسته شده است که کشورهای میزبان را برای رسیده‌گی به نیازهای اساسی مهاجران کمک و از تلاش‌های حکومت افغانستان برای بازگشت و ادغام مهاجران حمایت کند.

محمدحنیف اتمر، وزیر امور خارجه کشور که به هدف شرکت در این نشست به ترکیه رفته بود، به صورت آنلاین در آن حضور یافت. وزارت خارجه دلیل حضور مجازی اتمر در این نشست را پیش‌گیری از ابتلا به ویروس کرونا عنوان کرده است.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a366b
دکمه بازگشت به بالا