گرایش افغانستان به بلوک شرق، نه گفتن به یکه تازی آمریکا

خبرگزاری سریع، کابل: سید طیب جواد سفیر افغانستان در مسکو، در گفتگو با خبرگزاری تاس روسیه گفته است که افغانستان آمادگی دارد تجهیزات جنگی از روسیه خریداری نماید. او در ادامه گفتگوهایش به این نکته نیز تأکید نموده است در حالیکه روسیه مخالف قطعی امارت طالبان می‌باشد، افغانستان از این کشور می‌خواهد که اعمال فشارها را بر این گروه افزایش داده و مانع سقوط کابل به دست آنان گردد. در وضعیتی که آمریکا بازی موش و گربه را در تحولات جنگ و صلح افغانستان به راه انداخته است، چنین دیپلماسی‌هایی از آدرس دولت افغانستان با برجسته‌ترین قدرت بلوک شرق زنگ خطری به تداوم حضور آمریکا در افغانستان محسوب می‌گردد.
آمریکا بی تعهدترین همپیمان است که در بسیاری از کشورها که آتش جنگ را شعله ور ساخته است در مقطع حساس و سرنوشت ساز آنان را به حال خود رها نموده و با حرکت مارپیچی، مسئولیت سرنوشت جنگ را تنها به عهده‌ی کشورهای جنگ زده رها نموده است، در حالیکه جنگ افغانستان به علت حضور طولانی مدت آمریکا در این کشور بیش از قبل زبانه می‌کشد، نماینده صلح آمریکا خارج از عرف و رویه دیپلماتیک، پیمان صلح را با گروهی امضا نمود که چند سال پیش از منظر آنان یک گروه تروریستی بود و دو دهه‌ی تمام، آتش درگیری با آنان را گرم نگهداشت. رفتار آمریکا با دولت افغانستان به گونه‌ی بود، انگار که این دولت و ملت، بخشی از مستعمره آنان باشد و هیچگونه وجهه رسمی بین المللی دولت – کشور را نداشته باشد، این رفتار توهین آمیز متحد دیرینه افغانستان بود که دولتمردان افغان از آنان نا امید شده و ناگزیر متأثر از پیمان شکنی شان نیم نگاهی به قدرت‌های بلوک شرق همچون روسیه و چین داشته باشند.
پهلو دادن افغانستان به سمت قدرت‌های شرقی امر ساده‌ی نیست، بلکه از منظر دیپلماسی، شدیدترین واکنش دولت افغانستان در برابر یکه‌تازی های آمریکا می‌باشد. سیاستمداران آمریکا پنداشته بود که رها کردن دولت افغانستان به حالت خودش، می‌تواند به شکل گیری هسته دیگری که مدافع منافع استراتژیک آمریکا در افغانستان باشد منجر می‌گردد؛ اما غافل از اینکه مردم و دولتمردان افغان به این حد از بلوغ سیاسی رسیده اند که کشور شان را بی مهابا و دو دستی به آمریکا تقدیم نکند. این تنها گرایش و اولین گرایش افغانستان به سمت بلوک شرق نیست؛ پیش از این محمد حنیف اتمر، وزیر امور خارجه کشور در دیپلماسی با چین، گفته بود که چین به درخواست حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان پاسخ مثبت داده است. اکنون توپ در میدان آمریکا است که آیا به سیاست حمایت از تروریزم ادامه میدهد و یا به سان یک متحد استراتژیک به تعهدات اش در قبال دولت افغانستان پا بند بوده و دست نوازش از سر نیروهای تروریزم بر میدارد، در هر حالت، افغانستان ضرر نخواهد کرد؛ بلکه با خروج آمریکا، بزرگترین دستاورد که کاهش قتل و کشتار بی رویه مردم افغانستان می‌باشد به این مردم و این جغرافیا هدیه خواهد شد.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a480b
دکمه بازگشت به بالا