کنفرانس ملی جاذبه‌های گردش‌گری افغانستان در بدخشان برگزار شد

کنفرانس ملی جاذبه‌های گردش‌گری افغانستان، ام‌روز در دانش‌گاه‌ بدخشان افتتاح شد و به‌مدت سه روز آینده ادامه خواهد داشت.

به‌گزارش خبرگزاری سریع، این برنامه با حضور ملاعبدالسلام حنفی، معاون اداری ریاست الوزرای‌ حکومت سرپرست، شیخ ملا ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی، قاری دین محمد حنیف، سرپرست وزارت اقتصاد، مولوی سعدالدین سعید معین اداری و توریزم وزارت اطلاعات و فرهنگ و برخی دیگر از مقام‌های بلند‌رتبه و اعضای رهبری دانش‌گاه‌‌های افغانستان، برگزارش شد.

عبدالسلام حنفی، معاون اداری ریاست‌الوزرا‌ی حکومت سرپرست، در این‌ کنفرانس‌ گفت: ” ما با شش کشور مرز مشترک داریم و برای همسایه‌ها اطمینان می‌دهیم که هیچ تهدیدی از خاک افغانستان به آن‌ها صورت نمی‌گیرد و از کشور‌های همسایه نیز می‌خواهیم که در امور داخلی کشورما مداخله نکنند”.

او هم‌چنان افزوده است که‌ ساخت‌وساز جاده‌ها، در همه‌ی ولایت‌های افغانستان ادامه دارد.

به‌گفته‌ی حنفی، حکومت سرپرست‌، مصمم است که از طریق کریدور‌های مختلف به‌خصوص کریدور واخان که زمانی کمربند و شاه‌راه ابریشم از آن می‌گذشت، افغانستان را به چین وصل کند و در ساخت آن از تکنولوژی کشور های‌همسایه استفاده کند.

به‌گفته‌ی وی، در ۲۰ سال گذشته پنج ملیون نفوس که یک میلیون شان‌را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند، به مواد مخدر مبتلا شدند که بیش‌تر آن‌ها، زیر تداوی قرار دارند.

او گفته‌ که‌ مصیبت بزرگ‌‌ ۲۰ سال گذشته در افغانستان مخدرات است‌.

به‌گفته‌ی وی حکومت سرپرست‌ تصمیم قاطع‌ علیه‌ کشت، ترافیک‌ و قاچاق‌ مواد مخدر گرفته است.

او هم‌چنان گفت: ” میلیاردها دالر طی ۲۰ سال گذشته در افغانستان به‌عنوان باز سازی سرازیر شد، اما متاسفانه حتی در شفاخانه‌های مرکزی کشور یک پایه ماشین(MRI) وجود ندارد”.

از سویی‌هم، صلاح الدین قاری‌زادی، یکی از برگزار‌کننده‌های این کنفرانس، هدف از برگزاری این کنفرانس‌ را‌، رشد و تقویت صنعت گردش‌گری در افغانستان عنوان می‌کند.

هم‌چنان، در جریان این کنفرانس سه روزه، دانش‌مندان، پژوهش‌گران و استادان دانش‌گاه‌، ۱۰۸‌ مقاله‌ی پژوهشی شان را در زمینه‌ی توریزم و راه‌های رشد و توسعه‌ی آن در افغانستان، به خوانش می‌گیرند.

دکمه بازگشت به بالا