ميلاد النبى؛ تولد بهترین فرد بشریت

۲۵ سنبله مطابق به ۱۲ ربیع الاول برابر است با زادروز آخرین پیامبر اسلام. مسلمانان در سراسر جهان اسلام به استقبال این روز پر میمنت رفته و محافل شادمانی برگزار می‌کنند. پیروان دین اسلام با برپایی مراسم سخنرانی به ویژه‌گی‌های رفتاری حضرت پرداخته و در این روز مبارک شیرینی و غذا توزیع می‌کنند.

حضرت محمد(ص) بیش از چهارده صد سال قبل از امروز در روز دو شنبه  به تاریخ 17ربيع الاول سال 570 ميلادى در شهر مکه متولد شد.

تولد پیامبر اسلام همزمان با وقوع حادثه “عام الفیل” بود که بعضا در تاریخ اسلام از آن به سال فیل نیز یاد می‌گردد.  در آن سال سپاهی به رهبری “ابرهه” با فیل های جنگی قصد حمله به کعبه و ویرانی آن را داشتند که با نزدیک شدن سپاه به این شهر توسط پرندگان ابابیل سنگباران شدند و از اکناف مکه پراکنده شدند.

با تولد پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) برخی روایت های تاریخی و مذهبی به وقوع برخی از حوادث خارق العاده و نشانه‌های ویژه اشاره دارند که به عنوان بشارت به دنیا آمدن پیامبر مطرح شده است:

در شب تولد پیامبر اسلام کاخ یا ایوان” کسری پادشاه ایران” فرو ریخت که به عنوان نشانه ای از تحول هاى بزرگ در جهان تعبیر شد.

همچنان در آن شب آتشکده‌های که برای قرن ها خاموش نشده بودند در  فارس یا ایران امروزی خاموش شد که به عنوان پایان دوران شرک و بت پرستی و آغاز دوران الوهیت تلقی شد.

علاوه بر آن روایت های متعدد بیان گر  وقوع حوادث مختلف در زمان تولد پیامبر اسلام است که از آن جمله میتوان به سقوط خود به خودی بت های کعبه که نشانه ای از پایان بت پرستی در شبه جزیره عرب و خشکیدن ناگهانی دریاچه ساوه که مقدس شمرده می شد اشاره کرد.

افزون بر این برخی از منابع اسلامی نقل میکنند که در هنگام تولد پیامبر در مکه نوری از مکه به آسمان منتشر شد که تا سرزمین شام قابل رویت بود این نور به عنوان نشانه ای از ظهور پیامبر بزرگ تلقی می شد.

پیامبری که با وجود اش چراغ و نور و هدایت را فروزان کرد و جهل و نادانی را از بین برد.

در مورد میلاد النبی(ص) بین مسلمان ها دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد. برخی مسلمان ها به ویژه در جهان اهل سنت ، از این روز با برگزاری مراسم‌ هایی مانند محافل میلاد ، نعت‌خوانی ، و توزیع غذا در میان نیازمندان  بزرگداشت می‌کنند.

این مراسم به عنوان فرصتی برای ابراز عشق و احترام به پیامبر اسلام(ص) و یادآوری آموزه‌های ایشان تلقی می‌شود.

هدف این تجلیل ، تقویت ایمان و عمل به سنت‌ پیامبر(ص) است.

از سوی دیگر برخی مسلمان ها، به این باورند که جشن میلاد النبی ﷺ به این شکل بدعت است ، زیرا در دوران پیامبر یا صحابه چنین رسمی نبوده است ، به اعتقاد این گروه از مسلمان ها ، عمل به سنت پیامبر ﷺ و پیروی از آموزه‌های ایشان بهترین راه برای بزرگداشت ایشان است.

در مجموع ، نیت و هدف اصلی در تجلیل میلاد النبی ﷺ در اسلام ، تقویت محبت به پیامبر ﷺ و تلاش برای پیروی از آموزه‌های او در زندگی روزمره است.

با گذشت بیشتر از چهارده و نیم قرن از میلاد این پیامبر بزرگوار هنوز نام محمد در قلب ها جاریست و سینه به سینه یاد او از نسلِی به نسل دیگر منتقل میگردد.

پیامبری که بهترین بشریت و نوری برای جهان و جهانیان تلقی می شود.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a2546b
دکمه بازگشت به بالا