رزمایش مشترک ایران، روسیه و عمان در اقیانوس هند

تلویزیون دولتی ایران روز شنبه ۱۹ اکتوبر (۲۸ میزان) اعلام کرد که در پی رزمایش مشترک ایران، روسیه و عمان ۹ کشور دیگر به عنوان ناظر در این تمرینات اشتراک می‌کنند.

شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان پرس گفت، این تمرینات که IMEX ۲۰۲۴ نامیده می‌شود، با هدف تقویت “امنیت جمعی در منطقه، گسترش همکاری‌های چندجانبه و نشان دادن حسن نیت و توانایی‌ها برای حفظ صلح، دوستی و امنیت بحری” برگزار می‌شود.

به گفتهٔ این شبکه، شرکت کنندگان تاکتیک‌هایی را برای تضمین امنیت تجارت دریایی بین المللی، حفاظت از مسیرهای دریایی، افزایش اقدامات بشردوستانه و تبادل اطلاعات در مورد عملیات امداد و نجات، تمرین خواهند کرد.

این تمرینات در حالی راه اندازی شده که تشدید تنش‌ها در منطقه با حملات رژیم اسراییل بر حماس در غزه و حزب الله در لبنان افزایش یافته و انصارالله یمن نیز به هدف بازدارندگی توانایی نظامی امریکا و غرب در تقویت رژیم اسرائیل با حمله به کشتی‌های غربی‌ها در بحیرهٔ سرخ تلافی می‌کنند.

انصارالله یمن از نومبر ۲۰۲۳ به اینسو و پس از تجاوز رژیم اسراییل بر غزه،‌ کشتی‌های امریکا، اسرائیل و حامیان اش را در خلیج عدن و بحیرهٔ سیاه با حملات راکتی و طیاره‌های بی سرنشین هدفگیری کرده و می‌گویند تا وقتیکه حملات اسرائیل بر غزه و لبنان متوقف نشود حملات انصارالله علیه غرب ادامه خواهد داشت.

این حملات سبب شده تا شماری از شرکت‌ها از رفت و آمد کشتی‌ها از مسیر بحیره سرخ منصرف شوند و در عوض با سپری کردن سفر دو هفته‌ای از طریق جنوب افریقا به فعالیت‌ شان ادامه بدهند.

با توجه به اینکه امریکا، بریتانیا و فرانسه از نیمه ماه جنوری حملاتی را علیه انصارالله یمن آغاز کرده‌اند، اما این حملات تاثیری در توقف اقدامات آنها نداشته است.

ایران در واکنش به تنش‌های منطقه‌ای با امریکا، همکاری‌های نظامی خود با روسیه و چین را افزایش داده است.
در ماه مارچ نیز، ایران، چین و روسیه پنجمین تمرینات نظامی دریایی مشترک خود را در خلیج عمان برگزار کردند.

کشورهای ناظر در این تمرینات شامل عربستان سعودی، قطر، هند، پاکستان، بنگلادش و تایلند می‌باشند.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a2907b
دکمه بازگشت به بالا