سران کشورها در کنفرانس بریکس پلاس: کشتار زنان و کودکان در غزه متوقف شود

سخنان شمار قابل توجهی رؤسای کشورهای شرکت کننده در کنفرانس بریکس پلاس در کازان روسیه، با درخواست از جامعه جهانی برای توقف کشتار زنان و کودکان و افراد بیگناه در غزه، آتش‌بس فوری و تحت کنترل درآمدن بحران کنونی در خاورمیانه را خواستار شدند.

در این اجلاس بریکس که با حضور سران کشور های عضو بریکس و مقامات ارشد ۲۷ کشور علاقه مند به همکاری با این اتحاد برگزار شد، مقامات بلندپایه درباره موضوع محوری «بریکس و جنوب جهانی، ساخت مشترک دنیای بهتر» گفت و گو کردند که در این مباحث، توجه ویژه‌ای به وضعیت خاورمیانه شد.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در این اجلاس، با بیان اینکه نگران وضعیت غزه و تمام منطقه پیرامون آن هستیم، ابراز امیدواری کرد که از همه ظرفیت‌ها برای جلوگیری از گسترش دامنه درگیری در منطقه استفاده شود و امیدوار هستیم که بتوانیم اختلافات را حل کنیم.

رئیس‌جمهور ترکیه که کشورش خواهان همکاری نزدیک با گروه بریکس است نیز در سخنانی در این اجلاس بر حل فوری بحران غزه تأکید کرد.

رجب طیب اردوغان اظهار داشت:‌ در این زمینه باید به مرزهای ۱۹۶۷ برگردیم و اختلافات با راه‌حل های مسالمت آمیز حل شود.

وی افزود:‌ از همه کشورهای که فلسطین را به رسمیت نشناخته‌اند می‌خواهیم که این کشور را به رسمیت بشناسند.

رئیس جمهور ترکیه تأکید کرد:‌نسل کشی در این منطقه و همچنین فروش تسلیحات به اسرائیل باید متوقف شود.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با اشاره به اقدامات رژیم اسرائیل در کشتار مردم غزه و تلاش برای پاکسازی نژادی از کشورهای عضو چارچوب های بریکس و بریکس پلاس خواست که صدور قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل با هدف تحریم رژیم اسرائیل را پیگیری کنند.

رئیس‌جمهور افریقای جنوبی در سخنانی در این نشست با اشاره به اقامه دعوای این کشور علیه رژیم اسرائیل به خاطر کشتار زنان و کودکان، توقف این اقدامات تل‌آویو را خواستار شد.

«سیریل رامافوزا» افزود: جهان دیگر نمی‌تواند که در این زمینه سکوت کند و کشتار مردم بیگناه را نظاهر کند.

وی با بیان اینکه کشورش حامی ایده تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل متحد است، گفت: ما از جامعه جهانی و سازمان ملل می‌خواهیم که این منازعه را تحت کنترل درآورد.

رئیس‌جمهور افریقای جنوبی گفت: سودان هم سال‌ها است که دچار بحران است و دنیا، این منازعه را فراموش کرده است.

رئیس‌جمهور ونزوئلا در این اجلاس، توقف کشتار مردم بیگناه در غزه و لبنان را خواستار شد و گفت: هر موشکی که به ساختمان‌ها می‌رسد، در واقع ساختار بین المللی و سازمان ملل را منهدم می‌کند.

نیکلاس مادورو گفت:‌ اینجاست که این پرسش مطرح می‌شود که دادگاه و مجامع حقوقی بین‌المللی کجا هستند، درباره زندگی کودکان غزه چه کسی باید فکر کند.

وزیر امور خارجه برازیل همه در سخنانی در این اجلاس با اعلام حمایت این کشور از پرونده شکایت افریقای جنوبی از رژیم اسرائیل در دادگاه بین‌المللی، بر ضرورت تهیه پیش نویس قطعنامه ای برای آتش بس فوری در غزه تأکید کرد.

مائورو وییرا گفت:‌ با وجود مصوبات مجامع بین المللی در حمایت از تشکیل دولت مستقل فلسطینی، برای ما مایه تأسف است که با بی توجهی به این مصوبه، منازعه در خاورمیانه ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد:‌اینکه شورای امنیت سازمان ملل نتوانسته است راه حل برای این مسأله پیدا کند، مایه تأسف است.

مقامات ارشد شرکت کننده از شمار دیگری از کشورهای عضو و علاقه‌مند به عضویت و همکاری با بریکس از جمله هند و امارات نیز در این نشست بر لزوم توقف فوری خشونت در غزه و لبنان تأکید کردند.

به گفته مقامات میزبان، علاوه بر ۹ کشور عضو بریکس، نمایندگان ۲۷ کشور دیگر نیز که علاقه‌مند به توسعه همکاری با گروه بریکس هستند، در نشست بریکس پلاس شرکت کرده‌اند.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a2963b

 

 

دکمه بازگشت به بالا