رنگین دادفر سپنتا: “مرا ببخشید اگر امریکا را متحد و دوست خوانده‌ام”

رنگین دادفر سپنتا، مشاور پیشین شورای امنیت افغانستان می‌گوید از اینکه گاهی دولت امریکا را «دوست و متحد» افغانستان تلقی کرده، در برابر مردم و تاریخ کشورش احساس گناه می‌کند.

داکتر سپنتا گفته امیدوار است مردم افغانستان او را ببخشند.

آقای اسپنتا روز شنبه، ۲۳ دلو با نشر رشته‌توییتی این اظهارات را در واکنش به فرمان جو بایدن در مورد ذخایر ارزی افغانستان ابراز کرده است.

جو بایدن روز جمعه یک فرمان اجرایی را امضا کرد که راه را برای اختصاص ۷ میلیارد دالر از پول‌های منجمد شده افغانستان برای کمک‌های بشردوستانه و ایجاد صندوق امانت برای پرداخت غرامت به بازماندگان حملات ۱۱ سپتامبر هموار می‌کند.

سیاسیون افغانستان به گونه یکپارچه علیه این فرمان رییس جمهور امریکا اعتراض کرده‌اند. آنها معتقد اند که ذخایر خالص ارزی، پشتوانه واحد پولی افغانستان است و در صورتی که این ذخایر به مصرف برسد، واحد پولی کشور ‌ارزش خود را از دست خواهد داد.

داکتر سپنتا در واکنش به این فرمان گفته است امریکا با تصرف این ذخایر، بار دیگر مردم افغانستان را «مجازات» می‌کند.

او گفته است بایدن هرگز با افغانستان دوست نبود و حالا «افغان‌ها مجبور هستند تاوان سیاست‌های نادرست ایالات متحده را بپردازند.»

آقای سپنتا با اشاره به تاریخ افغانستان گفته است دولت امریکا در گذشته به نفع «رادیکال‌ترین رادیکال‌ها در افغانستان تبلیغ کرد و آنها را در جنگ سرد علیه اتحاد جماهیر شوروی تقویت کرد.»

مشاور پیشین شورای امنیت ملی افغانستان گفته است اسامه بن لادن، رهبر القاعده نیز حمایت گسترده امریکا را با خود داشت.

او گفته است بعد از تقویت رادیکال‌ها، ایالات متحده دست پاکستان را در افغانستان باز کرد و پاکستان با همکاری و پول غرب «بر مقاومت افغانستان» مسلط شد و طالبان را ابزار هژمونی خود در افغانستان ساخت.

آقای سپنتا امریکا را متهم کرده است که به نام «مبارزه با تروریسم» در بیست سال گذشته ​​در افغانستان جنگی را بر افروخت که هزاران زن، کودک و غیرنظامی جان خود را در آن از دست دادند.

آقای سپنتا گفته «ما در گذشته فکر می‌کردیم جنگ امریکا در افغانستان، مبارزه با تروریسم است» اما به گفته او امریکا با ۳۶ میلیارد دالر از پاکستان حمایت کرد و بن لادن در پاکستان زندگی می‌کرد.

لینک کوتاه
دکمه بازگشت به بالا