نقش شیطان در جنگ هسته‌ای بین روسیه و غرب

منظور از «شیطان» در تیتر این یادداشت، نه شیطانِ به معنای مصطلح کلمه و نه شیطان بزرگ است که برای آمریکا به کار می‌رود بلکه منظور از شیطان، یکی از موشک‌های روسیه با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای است.

پس از آن که رئیس جمهور روسیه دیروز به نیروهای بازدارنده هسته‌ای ارتش این کشور دستور آماده‌باش داد، ذهن جهانیان به سمت جنگ هسته‌ای رفت.

این که واقعاً بین روسیه و جهان غرب درگیری هسته‌ای رخ خواهد داد یا خیر؟ من مثل بسیاری از شما به این نظرم که چنین جنگی به وقوع نخواهد پیوست اما این نکته را فراموش نکنیم که تاکنون تحلیل‌های کلاسیک و رایج درباره روسیه و به خصوص رفتار پوتین به خوبی جواب نداده است.

دلیلش آن است که پوتین رهبر بلامنازع روسیه است و نیروی بازدارنده‌ای در بین سیاستمداران و نظامیان این کشور برای مهار و کنترل وی وجود ندارد. لذا احتمال ضعیفی را در نظر می‌گیریم که پوتین در جنگ با غرب از سلاح هسته‌ای استفاده کند. اگر این اتفاقِ ناشد، ممکن شد و رئیس جمهور روسیه به استفاده از بمب اتمی دستور داد، سوال این است که ابزار به کارگیری برای استفاده از بمب هسته‌ای علیه غرب چه خواهد بود؟
این‌جا است که ما با موشک بالستیک قاره پیمای روسی به اسم «سرمت» مشهور به «شیطان۲» روبرو می‌شویم. پوتین روی این موشک حساب ویژه باز کرده است تا جایی که در سال ۲۰۱۸میلادی، موشک شیطان۲ را «شکست‌ناپذیر» عنوان کرد. این موشکِ اَبَرصوت به عنوان سلاحی با توانایی پنهان ماندن از سامانه‌های دفاعی ضد موشک، معرفی شده که با پرواز از فراز دو قطب کره زمین قادر است هر نقطه‌ای را بدون هشدار قبلی هدف قرار دهد. در مشخصات شیطان۲ گفته شده که موشکی سیلوپرتاب سه مرحله‌ای با وزن ۲۰۰ تُن است. این موشک دارای سوخت مایع است که بردی بین ۱۰ هزار تا ۱۸ هزار کیلومتر دارد. سرعت این موشک نیز بیش از ۲۰ ماخ یعنی ۲۴۵۰۰ کیلومتر بر ساعت عنوان شده است. این سرعت، سرعتی به مراتب بیشتر از سرعت مدرین‌ترین هواپیماهای جت و سرعتی بیش از سرعت اولیه شلیک گلوله کلاشینکف است.
شیطان۲، با طول ۳۵ متر و قطر سه متر، توانایی حمل ۱۰ تُن محموله را داشته و به انواع مختلفی از کلاهک‌های جنگی مجهز می‌شود. جالب این‌جا است که این موشک، هم‌زمان توانایی حمل ۱۰ کلاهک جنگی بزرگ و یا ۱۶ کلاهک جنگی کوچک را به صورت ترکیبی دارد. این به مفهوم آن است که موشک بالستیک قاره پیمای شیطان۲، قدرت انفجاری معادل هشت مگاتن «تی‌ان‌تی» را دارد که کشوری به مساحت فرانسه را به کلی نابود می‌کند. به عبارت دیگر، این قدرت ۴۰۰ برابر بیشتر از قدرت بمب‌های هسته‌ای است که آمریکا در سال ۱۹۴۵میلادی روی ژاپن فرو ریخت. فناوری مورد استفاده در موشک شیطان۲، «ام‌.ای‌.آر‌.وی» یا هدف‌گیری مستقل چندگانه نامیده می‌شود که در یک پرتاب می‌تواند بیش از ۱۰ نقطه را با فاصله صدها کیلومتر، مورد هدف قرار دهد.
حال که از بین صدها موشک روسی با یکی از آن‌ها آشنا شدیم، باید به این پاسخ هم رسیده باشیم که چرا غرب از درگیری مستقیم با روسیه خودداری می‌کند.
مرادی دوشنبه

۱۴۰۰/۱۲/۹

لینک کوتاه
دکمه بازگشت به بالا