سازمان ملل: تولید مواد مخدر در افغانستان ۸ درصد افزایش یافته است

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل با نشر نتایج یک سروی تازه از افزایش ۸ درصدی تولید مواد مخدر در افغانستان خبر می‌دهد.

بر اساس این سروی، میانگین تولید مواد مخدر در سال ۲۰۲۱ میلادی در افغانستان ۶۸ هزار تُن بوده است در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۰ به ۶۳ هزار تن می‌رسید.

بر اساس سروی یادشده که روز سه‌شنبه ۲ حمل نشر شد، از هر هکتار زمین به صورت متوسط ۳۸.۵ کیلوگرام تریاک در سال ۲۰۲۱ به دست آمده است. در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۰ میلادی ۲۸ کیلوگرام در هر هکتار بوده است.

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد همچنین می‌افزاید که تولید مواد مخدر در افغانستان بزرگ‌ترین فعالیت اقتصادی غیرقانونی در سال گذشته میلادی بوده است.

این نهاد سازمان ملل ارزش تولید ناخالص مواد مخدر افغانستان در سال گذشته میلادی را بین ۱.۸ تا ۲.۷ میلیارد دالر تخمین زده است.

در سروی این نهاد سازمان ملل ساحات زیر کشت خشخاش در افغانستان ۱۷۷ هزار هکتار تخمین زده شده است در حالی در سال ۲۰۲۰ میلادی ۲۲۴ هزار هکتار زمین را مزارع خشخاش تشکیل می‌داد. این رقم کاهش ۲۱ درصدی در مزارع خشخاش را نشان می‌دهد.

مناطق جنوب‌غربی کشور ۷۹ درصد مواد مخدر را در افغانستان تولید کرده‌اند. این رقم تولید در غرب افغانستان به ۱۰ درصد و در شمال کشور ۶ درصد بوده است.

بر اساس این سروی، مناطق شرقی و شمال‌شرقی ۲ درصد کشت خشخاش را به خود اختصاص داده اند. مناطق جنوبی و مرکزی در تولید ۰.۸ درصد در کشت خشخاش نقش داشته اند.

هلمند هم‌چنان بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر در افغانستان باقی مانده است و پس از آن قندهار، فراه، ارزگان، بادغیس، فاریاب، بدخشان، نیمروز و بلخ قرار دارد.

ولایات عاری از کشت کوکنار در سال ۲۰۲۱ از ۱۲ به ۱۱ولایت کاهش یافته است. سمنگان که وضعیت عاری از کوکنار داشت، به ولایت‌های تولیدکننده خشخاش پیوست و شمار این ولایت‌ها را به ۲۳ افزایش داد.

لینک کوتاه
دکمه بازگشت به بالا