از واگزاری مدیریت واحدهای ضد تروریزم تا سفر رئیس سی‌آی‌ای به افغانستان

با نزدیک شدن هر روز به موعد خروج نیروهای آمریکایی استرس‌های ناشی از آن در متن جامعه افغانی، گمانه‌زنی ها را با هراس از اینکه طالبان، جان دوباره‌ی گرفته و اراده عموم مردم افغانستان را با تهدید مواجه سازند در حال تقویت است. این در حالی است که عموما در سطح منطقه و جهان می‌دانند و متیقن هستند در صورتیکه از لحاظ امکانات مالی و تسلیحاتی قوای افغان تجهیز گردد، ضرورت لزوم فیزیکی هیچ کشوری در این آب و خاک حس نمی‌گردد، بلکه همکاری‌های مالی و تخنیکی، بیش از هر اینکه آنان حضو فیزیکی داشته باشند به نیروهای امنیتی افغان کمک نموده و نیروی مضاعف می‌بخشد. در همین ارتباط هفته‌ی پیش از واگزاری دو پایگاه ضد تروریزم نیروهای افغان که تحت سرپرستی و مدیریت آمریکایی ها به امنیت ملی افغانستان تحویل داده شد و اکنون گزارش‌ها حاکی است که بلند پایه ترین مقام اداره اطلاعات آمریکا به منظور بازدید از توانایی‌های نظامیان افغان وارد کشور گردیده است. منبع به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌اند که ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، به تازگی در سفری اعلام نشده به کابل رفته است. این سفر در میانه نگرانی‌ها درباره توانایی افغانستان برای مبارزه با تروریسم پس از خروج نیروهای آمریکایی تا تابستان پیش رو انجام شده است.

در همین حال یک مقام ارشد آگاه ضد تروریسم افغانستان به این خبرگزاری گفته است که مدیریت دو واحد آموزش‌دیده ویژه ضد تروریسم از میان شش واحد موجود از سی‌آی‌ای به دولت افغانستان انتقال داده شده است. این سه نفر به شرط افشا نشدن نام‌های‌شان با این خبرگزاری گفت‌وگو کرده‌اند. سی‌آی‌ای به پرسش درباره سفر ویلیام برنز پاسخی نداده است.

منابع آسوشیتدپرس گفته‌اند که سفر آقای برنز به کابل پایان هفته گذشته انجام شده، اما توضیح نداده‌اند که رئیس سی‌آی‌ای با چه مقام‌هایی دیدار کرده است. منابع آسوشیتدپرس تنها گفته‌اند که گفت‌وگوهای او درباره آمادگی افغانستان پس از خروج نظامیان ایالات متحده آمریکا بوده است. برنز به طرف افغان خود اطمینان داده است که ایالات متحده به همکاری‌های ضد تروریستی خود ادامه خواهد داد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در ماه جاری میلادی (اپریل) اعلام کرد که تمام نیروهای آمریکایی را بدون هیچ شرطی تا یازدهم سپتامبر از افغانستان خارج خواهد کرد. این تاریخ برابر است با بیست سالگی حملات یازدهم سپتامبر. او گفت که کشورش به هدف حمله آمریکا به افغانستان، که دلیل آن جلوگیری از حملات تروریستی در خاک افغانستان بوده، نایل شده است.

اما مقام‌های ارشد آمریکایی هشدار داده‌اند که خروج نظامیان آمریکایی خطراتی را متوجه آمریکا خواهد کرد.

آقای برنز به تازگی به کنگره گفت نه القاعده و نه داعش توانایی انجام حمله به ایالات متحده را ندارند.

او افزود: «با خروج نیروهای آمریکایی، توانایی دولت ایالات متحده برای جمع‌آوری اطلاعات و اقدام علیه تهدیدها از میان خواهد رفت، این یک واقعیت است».

اما نگرانی‌هایی وجود دارد مبنی بر این که با تشدید حملات طالبان به مواضع نیروهای امنیتی افغانستان سطح خشونت بالا رود و دولت در برخی مناطق برای مقابله با حملات طالبان به کمک ناتو و نیروهای آمریکایی نیاز داشته باشد. طالبان هم‌اکنون نیز مدعی اند که بخش عمده‌ای از خاک افغانستان را در کنترل خود دارد.

مقام‌های امنیتی می‌گویند با خروج حدود ۱۰ هزار نیروی آمریکایی و ناتو توانایی مقابله با حملات ضد تروریسم دولت افغانستان به شدت کاهش خواهد یافت. افغانستان ۴۰ هزار کماندو دارد که ماموریت اصلی آنها مبارزه با فعالیت‌های تروریستی است.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا نیروهای ویژه افغان را که به سی‌تی‌پی‌تی یا تیم‌های ضد تروریسم معروف هستند، آموزش داده و مدیریت می‌کند. این تیم‌ها در ولایات ننگرهار، خوست، کابل، قندهار، پکتیا و کنر مستقر هستند. اما برنامه این است که هدایت این نیروها به تدریج به عهده اداره امنیت ملی افغانستان گذاشته شود. تاکنون کنترل واحدهای پکتیا و کنر به اداره امنیت ملی کشور تحویل داده شده است.

تب و تاب خروج آمریکا و ناتو و سرنوشت سیاسی افغانستان، امروزه محور توجه جهان و منطقه قرار گرفته است، چالش‌هایی که احتمالا بعد از آمریکا در افغانستان به وجود بیاید و باز تعریف خطوط منافع ملی کشورهای دخیل ممکن است وارد فاز جدیدی گردد؛ از این رو، ماههای اخیر از هیجانی‌ترین و سرنوشت ساز ترین مقطع تاریخی افغانستان شمرده می‌شود که آمریکایی‌ها پس از بیست سال حضور در این آب و خاک، در توافقی با تروریست‌ها که خود از واشنگتن تا اینجا به هدف مبارزه با آنان پیشاهنگ گردیده بودند افغانستان را ترک نمودند، البته آنهم در حالیکه متحد مبارزه با تروریزم اش که دولت افغانستان است توسط آمریکایی ها در مسائل صلح بی رحمانه منزوی گردیدند و طالبان را که از پیش با آنان نبردها و کشت و کشتاری زیادی را بر همدیگر تحمیل نموده بودند به متن تحولات بین المللی کشانید، این در تاریخ کشور به الگوی روابط با کشورها ثبت خواهد گردید. اما در هر حالت، مهمتر از همه این است که نیروهای امنیتی افغان به توانایی‌های فوق العاده‌ی دست یافته اند که در صورت تجهیز و تمویل، هیچگونه نیروی تروریستی نمی‌تواند حریف آنان گردد و این بزرگترین دستاوردی است که افغان‌ها نصیب گردیده اند تا جغرافیای خویش را از کام هیولای تروریزم نجات بخشند.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a372b
دکمه بازگشت به بالا