افتتاح اولین مرکز فومیگیشن و کنترل آفات قرنطینی در کابل

خبرگزاری سریع: اولین مرکز فومیگیشن (حفاظت و کنترول محصولات از وجود حشرات مضره) و کنترل آفات قرنطینی امروز سه‌شنبه ۱۲ میزان، از سوی شرکت پروسس «کندا فروت» (Kanda Fruit) با همکاری وزارت زراعت، مالداری و آبیاری و با حضور مقامات حکومت سرپرست، تاجران و سرمایه‌گذاران، در کابل افتتاح گردید.

عطاالله عمری، سرپرست وزارت زراعت، آبیاری مالداری در مراسم افتتاح این مرکز می‌گوید که ۸۰ درصد مردم افغانستان به زراعت مشغول هستند و در ۲۰ سال گذشته، به دلیل نبود امنیت هیچ کار بنیادی برای بهبود زراعت صورت نگرفته است.

عمری در ادامه با بیان اینکه پیشرفت در زراعت باعث پیشرفت اقتصاد کشور می‌شود، گفت که وزارت زراعت با تمام توان در تلاش است تا مشکلات دهاقین را حل کند.

سرپرست وزارت زراعت، آبیاری و مالداری در بخشی از صحبت‌های خود به افتتاح کانال قوش‌تپه اشاره کرد و گفت که بزرگترین دستاورد حکومت سرپرست، افتتاح این کانال بوده که مشکلات نبود آب را برای صدها هزار هکتار زمین زراعتی حل می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه اگر در عرصه زراعت توجه داشته باشیم، مشکلات اقتصادی کشور حل خواهد شد، گفت که جهان ما را با تحریم تهدید می‌کند ولی ما با خودکفایی اقتصادی این تحریم‌ها را بی‌اثر می‌سازیم.

یونس مومند، رئیس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری کشور در این مراسم گفت که اقتصاد افغانستان آهسته‌آهسته به سوی خودکفایی در حرکت است.

مومند در ادامه افزود که به خاطر فومیگیشن محصولات، اجناس تاجران ماه‌ها در کشورهای همسایه منتظر می‌ماندند و با افتتاح این مرکز، امید است که این مشکل تاجران نیز حل گردد.

خانجان الکوزی، عضو هیئت مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری کشور نیز در این مراسم گفت که دنیا در عرصه زراعت به پیشرفت‌های قابل‌توجهی دست یافته که متاسفانه افغانستان در این عرصه مشکلات زیادی دارد.

الکوزی در ادامه افزود که با افتتاح مرکز فومیگیشن در قندهار، انگورهای این ولایت با معیارهای جهانی به کشورهای خارجی صادر شده است.

سخی‌احمد پیمان، معاون اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری کشور نیز با اشاره به جایگاه خوب محصولات افغانستان در دنیا، گفت که در ۲۰ سال گذشته چنین مرکزی در کشور وجود نداشت تا محصولات آفت‌زدایی و با معیارهای جهانی صادر گردد.

این در حالی است که روز ۲۹ اسد، نیز شرکت پروسس کندا فروت، مرکز فومیگیشن (حفاظت و کنترول محصولات از وجود حشرات مضره) و کنترل آفات قرنطینی را در ولایت قندهار در مساحت ۴.۵ جریب زمین و به هزینه نزدیک به یک میلیون دالر افتتاح کرد که ظرفیت تعقیم کاری ۷۰ الی ۷۵ کانتینر و محموله سیار و ثابت را در یک روز کاری دارد.

سید سعید مرتضوی

دکمه بازگشت به بالا