باز تاب اخبار «کرونای تجارتی» هیچ کمکی به ما نمی‌کند

در این اواخر بازتاب اخبار مربوط به کرونا به یک « مُد » و الگوی خبری رسانه‌ها در سطح مجازی و دیداری تبدیل شده است، بسیاری از رسانه‌های افغانستان با الگو برداری از نشرات منفی در مورد کرونا و سائر پدیده‌های منفی در صدد ایجاد خوراک خبری و جذب مخاطب بیشتر در این راستا، همکار بی مزد قدرت ها و تاجران کرونایی گردیده است. واقعیت این است که کرونا قبل از اینکه یک بیماری کشنده و ترسناک باشد، یک جنگ اقتصادی و تجارتی است که میان چندین قدرت اقتصادی جهان در حال وقوع است. چین آمریکا، هند، روسیه و در یک گوشه‌ی آن کشور ایران درگیر آن است.
ساخت این ویروس هم به گونه‌ی است که بیشتر با ژن‌ها، نژادها و جغرافیای خاص همخوان است و به دیگر مناطق جهان چندان پیامد زیانبار ندارد. اگر دقت کرده باشیم، بیشترین آمار مرگ و میر ناشی از آن متوجه سالخوردگانی است که بیش از هفتاد سال عمر دارند آن هم سالخوردگانی که دچار امراض گوناگون بوده اند از این ویروس متضرر شده اند، همینطور برخی افرادی دیگر هم که از امراض شکر و قلب رنج میبرند به ندرت قربانی آن گردیده اند. در طول این مدت کمتر دیده ایم که جوانان به اثر آن از بین رفته باشند. در افغانستان، رسانه‌ها همواره به بزرگنمایی آن نقش بارز ایفا نموده اند / می‌کنند.
در فضای مجازی و رسانه‌ی چه نفعی به اصحاب رسانه و مردم دارد که نشرات آن مختص به کرونا و سائر مسائل منفی باشد. وقتیکه نمی‌توانیم به جلوگیری و مهار این ویروس تجارتی کمکی نماییم در بازتاب آن نیز نباید نقش گرفت. بسیاری از کودکان، جوانان و سالخوردگانی که ذهن شان توان تجزیه و تحلیل ماهیت این ویروس ساختگی را ندارند به شدت دچار آشفتگی‌های روحی – روانی می‌گردند که تبعات ایجاد چنین حس و انگیزه منفی در جامعه به زودی یقه ما را نیز خواهد گرفت. چه لزومی دارد که در عوض این همه اخبار مثبت، ساخت و ساز در چار گوشه کشور و ساخته شدن زیربناها و اعمار عام المنفعه که باعث امید مضاعف در نهاد این مردم می‌گردد دنبال اخبار و نشرات منفی همچون کرونا و انفجار برویم. بنا بر این انتظار می‌رود که در جهت داشتن یک جامعه وسالم به دور از استرس سهم خود را ادا نماییم تا ما نیز به عنوان عضوی از این جامعه بتوانیم از تصورات مثبت و روحیه پر انرژی هموطنان مان شاد و مسرور بمانیم. جامعه مریض، اثرات معیوب از خود بجا می‌گذارد و جامعه شاداب و پر انرژی نیز اثرات مثبت و سازنده به سائر تحویل میدهد؛ پس انتخاب به دست خود ماست که دنبال اخبار منفی برویم یا مثبت. به همان میزانی که پدیده‌های منفی در هر جامعه و کشور وجود دارد، بیشتر از آن هم مسائل شاد و مثبت وجود دارد، کافی است که ما زاویه ذهن خود را تغییر داده و در جستجوی آن باشیم.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a498b
دکمه بازگشت به بالا