بایدن زمان پایان مأموریت نظامی امریکا در افغانستان را اعلام کرد و سقوط دولت به دست طالبان را نامحتمل خواند

جو بایدن، رییس جمهور امریکا، زمان پایان مأموریت نظامی کشورش در افغانستان را اعلام کرد. طبق اعلام بایدن، مأموریت نظامی امریکا در سی‌ویکم ماه آگست سال جاری میلادی پایان می‌یابد، اما حضور دیپلماتیک، حمایت از نیروهای امنیتی و کمک‌های نظامی و غیرنظامی این کشور به افغانستان ادامه می‌یابد.

رییس جمهور امریکا که روز پنج‌شنبه، هفدهم سرطان، در یک نشست خبری در کاخ سفید سخنرانی می‌کرد، در پاسخ به پرسشی گفت که به طالبان اعتماد ندارد، اما به توانایی‌های نیروهای امنیتی افغانستان اعتماد دارد.

جوبایدن گفت که تسلط طالبان بر افغانستان نامحتمل است؛ زیرا این کشور ۳۰۰ هزار نیروی ارتش مجهز مانند سایر جهان و نیروی هوایی دارد، در حالی که طالبان تنها ۷۵ هزار نفر هستند.

هرچند بایدن اذعان کرد که طالبان به لحاظ نظامی قوی شده‌اند.

بایدن گفت که مقام‌های نظامی و اطلاعاتی امریکا به او اطمینان داده‌اند که نیروهای امنیتی افغانستان توانایی حفاظت از کشور و منافع‌‌شان را دارند.

رییس جمهور امریکا لازمه حفظ نظام و جلوگیری از سقوط آن به دست طالبان را اتحاد رهبران سیاسی در افغانستان خواند، هرچند او تأکید کرد که افغانستان هیچ گاهی متحد نبوده است.  به باور بایدن، هیچ کشوری نیز نتوانسته است که افغانستان را متحد کند.

جو بایدن گفت که اطمینان دارد که نیروهای امنیتی افغانستان از این کشور حفاظت می‌کنند، اما او در دیدار با رییس جمهور غنی و عبدالله عبدالله که در اواخر ماه گذشته میلادی انجام شد، تأکید کرده است که باید رهبران افغانستان دور هم جمع شوند.

به همین ترتیب، رییس جمهور امریکا از تصمیم خروج سربازانش از افغانستان دفاع کرد و گفت که هدف حضور امریکا در افغانستان ملت‌سازی نبوده است.

جو بایدن گفت که تصمیم‌گیری در مورد آینده افغانستان حق و مسوولیت مردم افغانستان است و آن‌ها باید تصمیم بگیرند که کشورشان را چگونه اداره کنند.

به گفته بایدن، امریکا به اهدافی که برای آن به افغانستان حمله کرده بود، دست یافته است و عدالت را بر کسانی که در ۱۱ سپتامبر به امریکا حمله کرده بودند، اجرا کرده است. او از اسامه‌ بن‌لادن، رهبر مقتول شبکه القاعده یادآوری کرد که به دست نیروهای امریکایی در پاکستان کشته شد.

با این حال، رییس جمهور امریکا گفت که حضور دیپلماتیک کشورش در افغانستان ادامه می‌یابد و در مورد امنیت میدان هوایی بین‌المللی کابل نیز با متحدان خود از نزدیک کار می‌کند.

او نقش کشورهای منطقه را در حمایت از حل و فصل صلح‌آمیز مساله افغانستان مهم و اساسی خواند و تأکید کرد که آن‌ها باید تلاش‌های خود را افزایش دهند.

بایدن به اعطای ویزا به همکاران افغان نیروهای امریکایی نیز اشاره کرد و گفت که آن‌ها به امریکا می‌آورند.

رییس جمهور امریکا از عزم کشورش برای حمایت از زنان، دختران و اقلیت‌ها نیز یادآوری کرد.

جو بایدن به همین ترتیب، در مورد ضرورت صلح سخن گفت و افزود که کشورش به تلاش‌های دیپلماتیک خود ادامه می‌دهد.

براساس آن‌چه فرماندهی مرکزی ایالات متحده امریکا اعلام کرده است، حدود ۹۰ درصد روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تکمیل شده است.

هم‌زمان با این برخی از کشورهای عضو ناتو نیز پایان مأموریت نظامی خود را در افغانستان اعلام کرده‌اند.

هم‌زمان با خروج نیروهای خارجی، طالبان حملات خود را بر مواضع دولت افزایش داده‌اند.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a679b
دکمه بازگشت به بالا