اظهارات رئیس جمهور امریکا در مورد رئیس جمهور فراری افغانستان

جو بایدن، رییس جمهور امریکا، اعلام کرد که این کشور به حمایت از مردم افغانستان ادامه می‌دهد، اما دیگر دخالت نظامی در این کشور نمی‌کند. به قول بایدن، اشرف غنی نه مذاکره با طالبان را پذیرفت و نه در برابر طالبان جنگید.

بایدن در سخنرانی خود که دوشنبه‌شب، بیست‌وپنجم اسد، ایراد شد، تأکید کرد که نیروهای امریکایی نباید در جنگی سهم بگیرند که نیروهای افغانستان حاضر نشدند برای خود و مردم‌شان بجنگند.

رییس جمهور امریکا هم‌چنان گفت که از محمداشرف غنی، رییس جمهور پیشین، خواسته بود که با طالبان مذاکره کند، اما قاطعانه این پیشنهاد را رد کرده بود. به گفته بایدن، غنی اصرار داشت که نیروهای افغانستان در برابر طالبان خواهند جنگید، اما این تصور او اشتباه بود.

رییس جمهور امریکا گفت که در کاخ سفید میزبان عبدالله عبدالله و اشرف غنی بود و به صورت صریح در مورد آماده‌سازی افغانستان برای جنگ پس از خروج امریکا و نیز پاک‌سازی فساد گفت‌وگو کرده است، اما دولت افغانستان در هر دو امر ناکام بود.

با این حال، بایدن تأکید کرد که امریکا به حمایت از مردم افغانستان ادامه می‌دهد و با استفاده دیپلماسی و نفوذ بین‌المللی خود کمک‌های بشردوستانه خود را به مردم می‌رساند.

رییس جمهور امریکا افزود که به دنبال دیپلماسی و مشارکت منطقه‌ای برای جلوگیری از خشونت و بی‌ثباتی در افغانستان است.

بایدن گفت که او تیم امنیت ملی‌اش وضعیت افغانستان را از نزدیک زیر نظر دارند و به سرعت برنامه‌های خود را برای پاسخ‌گویی به همه حوزه‌ها اجرا می‌کنند.

رییس جمهور امریکا بار دیگر از تصمیم خود برای خروج سربازان این کشور دفاع کرد و افزود که مأموریت امریکا در افغانستان هرگز ملت‌سازی نبوده است. به گفته او، افغانستان به عنوان کشوری که به «قبرستان امپراتوری‌ها» مشهور است و وقایعی که رخ می‌‌دهد، ثابت می‌کند که هیچ مقدار نیروی نظامی نمی‌تواند، افغانستان را با ثبات، متحد و امن کند. او تأکید کرد که پشت تصمیم خود ایستاده است.

با این حال، بایدن گفت که تنها منافع حیاتی ملی امریکا در افغانستان، همان چیزی است که همیشه بوده است: جلوگیری از حمله تروریستی به امریکا.

رییس جمهور امریکا گفت که توافقی را که براساس آن نیروهایش را از افغانستان خارج کرد، از دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین به ارث برده بود.

بایدن افزود که خروج سربازان امریکایی تصمیم درستی بود؛ زیرا رهبران افغانستان تسلیم شدند و یا فرار کردند، ارتش افغانستان فروپاشید گاهی حتا بدون تلاش برای جنگ.

به گفته او، بیش از یک میلیارد دالر از سوی امریکا برای تجهیز و آموزش ارتش هزینه شد و امریکا نیروی با حدود ۳۰۰ هزار عضو با تجهیزات فوق‌العاده ایجاد کرد و آموزش داد که از ارتش برخی از متحدان امریکا برزگ‌تر بود.

با همه این‌ها، بایدن تأکید کرد که اشتباه است به نیروهای امریکایی دستور بدهد که در افغانستان بجنگند در حالی که نیروهای امنیتی افغانستان این کار را نمی‌کنند.

او انتقاد کرد که رهبران افغانستان نتوانستند به نفع مردم خود گردهم آیند و نتوانند برای آینده کشورشان مذاکره کنند.

رییس جمهور امریکا می‌گوید که شش هزار سرباز امریکایی به منظور کمک به خروج پرسنل غیرنظامی امریکا و متحدانش در افغانستان مستقر شده‌اند. این نیروها کنترل میدان هوایی را به دست گرفته‌اند. بایدن به طالبان نیز هشدار داده است که به تلاش‌ آن‌ها برای حمله به پرسنل امریکایی پاسخ قاطع خواهد داد. گروه طالبان مصئونیت کارمندان دیپلماتیک را تضمین کرده است.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a812b
دکمه بازگشت به بالا