تعهدات وزیران خارجه و دفاع ناتو در نشست امروز چیست؟

به گزارش خبرگزاری سریع به نقل از رادیو آزادی، نشست وزیران خارجه و دفاع کشورهای عضو ناتو امروز برگزار می‌شود که در آن روی افغانستان هم بحث خواهد شد. راهبرد آینده ناتو در افغانستان یکی از بحث‌های اصلی نشست امروز (۱۱ جوزا) وزیران خارجه و دفاع عضو ناتو است. این نشست به صورت آنلاین تحت ریاست ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو و وزیران ۳۰ کشور عضو برگزار می‌شود.
ستولتنبرگ در این مورد که ناتو در دراز مدت با افغانستان چگونه تعهدی دارد، گفته است: “تردیدی وجود ندارد که افغانستان با چالش‌های دشوار روبرو است و راه پیش‌رو آسان نیست. در عین حال باور عمیق دارم که افغان‌ها باید یک روز مسوولیت کامل آینده‌شان را بپذیرند. یگانه راه رسیدن به صلح دایمی در افغانستان، پروسۀ صلح تحت رهبری و ملکیت افغان‌هاست. با توجه به این که ما حضور نظامی خود را در افغانستان پایان می‌دهیم، حمایت خود را بر اساس حضور ملکی با این کشور ادامه خواهیم داد. از طریق ظرفیت سازی، تمویل نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان، حفاظت از میدان هوایی کابل و چند تاسیسات مهم دیگر و همچنان از راه آموزش‌دهی در سایر کشورها. سرمنشی ناتو همچنان از نیروهای افغان ستایش کرد که در وضعیت دشوار، مسوولیت کامل امنیت و دفاع از کشور شان را پذیرفته اند. به گفتۀ ینس ستولتنبرگ، توانایی و ظرفیت نیروهای افغان، موثر ثابت شده.
ستولتنبرگ در ادامه بر تعهدی هم تاکید کرد که تمامی نظامیان ناتو امسال ماموریت‌شان را در افغانستان پایان می‌دهند. ستولتنبرگ می‌گوید: “به صورت تدریجی، شمار نظامیان را از صد هزار به این حد رسانیده‌ایم. امسال به ماموریت نظامی پایان می‌دهیم. من چالش‌ها را دست کم نمی‌گیرم اما برای ۲۰ سال آنجا حضور داشتیم. به حمایت ما از افغانستان ادامه خواهیم داد اما نه به وسیله حضور نظامی. در کنار ناتو که برای حمایت مالی از نیروهای افغان وعده سپرده، ایالات متحده امریکا از افزایش کمک‌ها در صندوق حمایت از نیروهای افغان در بودجه نظامی سال ۲۰۲۲ خبر می‌دهد.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a496b
دکمه بازگشت به بالا