جزئیات دیدار رئیس جمهور غنی با بایدن

خبرگزاری سریع، کابل: محمداشرف غنی، رییس جمهور، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی و هیأت همراهش عصر روز جمعه، چهارم سرطان، با جو بایدن، رییس جمهور امریکا، در کاخ سفید دیدار کرد.

رییس جمهور امریکا در این دیدار اعلام کرده است که نیروهای امریکایی از افغانستان خارج می‌شوند، اما حمایت این کشور از افغانستان ادامه می‌یابد.

رییس جمهور غنی نیز در این دیدار تصمیم بایدن برای خروج از افغانستان را تاریخی خوانده و تأکید کرده است که به این تصمیم احترام دارد و از آن حمایت می‌کند.

طبق اعلام کاخ سفید، بایدن در این دیدار بر حمایت پایدار امریکا از مردم افغانستان از جمله زنان، دختران و اقلیت‌ها از طریق کمک‌های غیرنظامی، توسعه‌ای و بشردوستانه تأکید کرد.

رییس جمهور امریکا هم‌چنان متعهد شد که کمک کشورش به نیروهای امنیتی افغانستان ادامه یابد.

بایدن در این دیدار تأکید کرده است که رهبران افغانستان باید در مورد حمایت از صلح و ثبات در افغانستان اتفاق نظر داشته باشند و به اتحاد برسند.

جو بایدن گفته است که هرچند سربازان امریکایی افغانستان را ترک می‌کنند، اما مشارکت پایدار دو جانبه قوی بین هر دو جانب ادامه خواهد یافت.

به این ترتیب، درخواست میچ مکانل، رهبر اقلیت سنای امریکا که از بایدن خواسته بود تا روند خروج نیروها را به تأخیر بیندازد، پذیرفته نشده است. میج مکانل این درخواست را در بیانیه‌ای پس از دیدار غنی و عبدالله مطرح کرد.

بایدن هم‌چنان تأکید کرد که مشارکت افغانستان و امریکا پایان نمی‌یابد و ادامه خواهد داشت.

او فزود سربازان امریکایی از افغانستان خارج می‌شوند، اما حمایت امریکا از افغانستان، کمک به حفظ ارتش و حمایت‌های اقتصادی و سیاسی پایان نمی‌یابد.

رییس جمهور بایدن هم‌چنان تصریح کرده است که افغان‌ها باید خود در مورد آینده‌شان تصمیم بگیرند، اما امریکا به کمک خود ادامه می‌دهد.

بایدن بر توقف فوری خشونت‌هایی که او آن را «بیهوده» توصیف کرده است، تأکید کرد.

در مقابل رییس جمهور غنی گفت که تصمیم جو بایدن در مورد خروج نیروهای امریکایی تاریخی بوده است و او به این تصمیم احترام دارد و از آن حمایت می‌کند.

به گفته رییس جمهور غنی، امریکا و افغانستان در آستانه ورود به فصل جدیدی از روابط خود هستند و مشارکت در این فصل نظامی نه، بلکه مشارکت جامع در مورد منافع مشترک خواهد بود.

در بیانیه‌ای که کاخ سفید منتشر کرده است، نیز تأکید شده است که امریکا هم‌چنان از ابزار دیپلماتیک، حمایت اقتصادی و کمک‌های خود برای افغانستان صلح‌آمیز و با ثبات استفاده می‌کند.

در این بیانیه گفته شده است که حمایت و مشارکت امریکا با افغانستان به منظور جلوگیری از تبدیل شدن خاک افغانستان به پناه‌گاه امن تروریسم طراحی شده است.

کاخ سفید بر حفظ ثبات، رشد اقتصادی، حفظ دستاوردهای ۲۰ سال گذشته از جمله حقوق زنان و اقلیت‌ها در افغانستان تأکید کرده است.

طبق اعلام کاخ سفید، امریکا از سال ۲۰۰۲ به این سو  ۸۸ میلیارد دالر کمک امنیتی، ۳۶ میلیارد دالر کمک غیرنظامی از جمله ۷۸۷ میلیون دالر برای حمایت زنان و دختران و نزدیک به ۳.۹ میلیارد دالر کمک بشردوستانه به افغانستان فراهم کرده است.

جو بایدن در دیدار با غنی و عبدالله هم‌چنان از کمک سه میلیون دوز واکسین کرونای جانسون – جانسون امریکا به افغانستان یاد کرده است. او هم‌چنان وعده کمک بیش‌تر در این زمینه را داده است.

غنی و عبدالله همراه با هیئتی در دوم سرطان به امریکا رفتند. غنی و عبدالله در جریان این سفر با وزیر دفاع، سناتوران، مشاور امنیت ملی، چهره‌های سیاسی امریکا، خانواده‌های قربانیان سربازان امریکایی و رییس مجلس نماینده‌گان امریکا دیدار کردند.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a590b
دکمه بازگشت به بالا