حسینی مزاری: شکست و خروج امریکا و غرب از افغانستان، دستاورد مهم یک سال اخیر در کشور است

خبرگزاری سريع: همایش بزرگ مردمی زیر نام «افغانستان؛ دستاوردها و ظرفیت‌ها، چالش‌ها و راهکارها» امروز پنج‌شنبه ۲۸ میزان، از سوی مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان در کابل برگزار شد.

سید عیسی حسینی مزاری، رئیس مرکز فعالیت‎های فرهنگی اجتماعی تبیان در این همایش به دستاوردها و چالش‌های موجود پس از تحولات اخیر در افغانستان اشاره کرد و گفت که شکست و خروج امریکا و غرب از افغانستان، یکی از دستاوردهای مهم طی بیش از یک‌سال اخیر بوده است و با رفتن آنها، دامن فرهنگ سکولار که ارزش‌های دینی را تحت تاثیر قرار داده بود، بر چیده شده است.

به باور مزاری، دست غرب اما اکنون نیز در افغانستان دراز است و در راستای ایجاد نفاق و راه انداختن هیاهو و شعله‌ور ساختن جنگ مذهبی تلاش می‌کند.

مزاری همچنبن گفت که برقراری روایت اسلامی یک‌دست در تمام ساختارهای دولتی، مبارزه با فرهنک تکفیر، سلفیت و وهابیت، مبارزه با فسادهای اخلاقی، اداری، سیاسی، اقتصادی و امنیتی، از دیگر دستاوردها پس از تحولات اخیر در افغانستان به شمار می‌رود.

حسینی مزاری در ادامه سخنان خود به ظرفیت‌های موجود در کشور اشاره کرد و گفت که بسترهای مناسب سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی ایجاد شده که باید از آن برای بهبود وضعیت کشور در عرصه‌های مختلف استفاده گردد.

رئیس مرکز تبیان ضمن دعوت مردم افغانستان به وحدت و یکپارچگی، تاکید کرد که تنها راه برون‌رفت از چالش‌ها و مشکلات کنونی، حمایت مردم از حکومت سرپرست و به رسمیت شناخته شدن آن از سوی کشورهای منطقه و جهان است.

وی در بخشی از سخنان خود گفت که حکومت فراگیر، تدوین قانون اساسی، توجه به حقوق شیعیان، گماشتن افراد متخصص در ادارات دولتی، تحقق عفو عمومی، باز شدن مکتب‌های دخترانه و در نظر گرفتن اولویت‌ها، از خواست‌های اساسی و مهم مردم افغانستان به ویژه جامعه تشیع از حکومت سرپرست است.

از سوی دیگر عبداللطیف نظری، معین مسلکی وزارت اقتصاد نیز در این همایش از وحدت مردم افغانستان سخن گفته و تاکید کرد که وحدت، اعتدال و عقلانیت، جامعه متکثر افغانستان را از بحران نجات می‌دهد.

نظری در بخشی از صحبت‌های خود مدعی شد که چهره‌های فرسوده از خارج کشور صدا بلند می‌کنند و می‌خواهند آتش نفاق را دامن بزنند، مردم اما فریب آنها را نخواهند خورد.

او همچنین تاکید کرد که وحدت، یک موضوع تاکتیکی کوتاه‌مدت نه، بلکه استراتیژیک و بلندمدت و بالاتر از آن یک اصل اسلامی و از ضروریات و واجبات است. از این جهت از نظر عقل و منطق، مردم افغانستان باید وحدت خود را حفظ کنند.

او یک‌بار دیگر تاکید کرد که ثبات در افغانستان به نفع منطقه و جهان است و هر کشوری اگر بخواهد بی‌ثباتی در افغانستان حاکم شود، در حقیقت خواهان بی‌ثباتی در کشورهای منطقه و جهان است.

این همایش با دعائیه حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین رضوانی بامیانی به پایان رسید.

سيد سعيد مرتضوی

دکمه بازگشت به بالا