حکومت «مهدوی» و افغانستان

نیمه شعبان سالروز میلاد با سعادت قایم آل محمد، حضرت مهدی موعود(عج) است که همه ساله از سوی پیروان راستین آن حضرت و مومنان پاکدل جشن گرفته می‌شود. این تاریخ و میلاد مسعود و میمون عصر رجعت بشریت به سرشت انسانی و تعالی روح و روان و رها شدن از جور و ظلم و فساد است. هرچند مهدویت و عقیده مهدوی را محصور ومنحصر در تشیع می‌دانند، اما بر خلاف مشهور، عقیده به منجی آخرالزمانی خاص تشیع نبوده و درمیان اهل سنت و دیگر فرق اسلامی نیز جزو اعتقادات شمرده می‌شود.
آنچه اهمیت مضاعف دارد، اجماع روایات اسلامی در منابع معتبر اهل سنت و اهل تشیع بر سر عدل در حکومت مهدی و منجی است. هم کتب معتبر اهل تشیع و هم تسنن مجموعاً از فساد و جور و ظلم و قتل و جنگ و برادر کشی در آخرالزمان صحبت می‌کنند و منتظر منجی هستند که گلیم این مفاسد را برچیند و حکومت عدل الهی را برقرار سازد. عقیده مهدویت اما در عصر حاضر در افغانستان مصداق بارز و یگانه‌ای می‌یابد؛ زیرا این کشور اسلامی است و مطابق عقیده باشندگان آن، در آخرالزمان منجی ظهور می‌کند که فساد و جور و ظلم را نابود می‌سازد. چنین عقیده‌ای در کشوری که وضعیت آن آخرالزمانی است و تحقق عینی می‌یابد و مهر صحه‌ای است بر روایاتی که در خصوص اوضاع آخرالزمانی دارالاسلام صادر شده است.
ابن کثیر در «البدایة و النهایة» می‌گوید:
«مهدی، در آخرالزمان می‌آید و زمین را پر از عدل و قسط می‌کند، همان گونه که پر از جور و ظلم شده است. ما، احادیث مربوط به مهدی را در جلد جداگانه‌ای گرد آوردیم، همان گونه که ابوداوود در سنن خود، کتاب جداگانه‌ای را به آن اختصاص داده است». از این روایت اهل تسنن بر می‌آید که جهان اسلام در عصر غیبت و آخرالزمان پر از جور و ظلم و فساد است و مهدی موعود(ع) می‌آید و آن را پر از عدل و داد می‌کند. از این روایت می‌توان استنتاج کرد که اولاً عقیده به مهدی موعود(ع) در میان اهل سنت خیلی ریشه دار است و ثانیاً همان گونه که دیده می‌شود جور و ظلم و فساد در آخرالزمان فقط از سوی حضرت قایم نابود شده و عدالت ناب اسلامی تامین می‌شود.
افغانستان مصداق جور و ظلمی است که در روایات اسلامی فرق شیعه و سنی در آخرالزمان ذکر شده و ظهور منجی نیز از عقاید ریشه دار و اصیل اسلامی است. پس بنا بر این، وضعیت افغانستان را فقط یک منجی آسمانی و از خاندان پیامبر می‌تواند سرو سامان بدهد و عدالت را تامین کند. این عقیده و باور به منجی و ظهور می‌تواند تکانه‌ای باشد برای جامعه افغانستان و پیش از عصر ظهور جامعه را آماده هدایت به سوی عدل و داد ناب اسلامی کند.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a131b
دکمه بازگشت به بالا