خروج آمریکا تنها خروج سربازان نیست؛ بلکه تجهیزات را هم در بر می‌گیرد

مجله امریکایی نیوزویک در مطلبی در مورد افغانستان نوشته که با توافقنامۀ صلح با طالبان و ضرب‌الاجل اول ماه می برای خروج همۀ نیروهای امریکایی از افغانستان، شاید به‌نظر برسد که سرانجام جنگ طولانی‌ای امریکا در این کشور به پایانش نزدیک شده.

اما نیوزویک در نظریات خودش می‌گوید که این‌گونه نیست، زیرا در دو دهه جنگ پی برده شده که پایان دادن به جنگ دشوارتر از آغاز کردن آن است. براساس توافقنامه میان اداره دونالد ترمپ رئیس جمهور پیشین امریکا و طالبان که در فبروری ۲۰۲۰ در دوحه قطر امضاء شد، قرار است همۀ نیروهای امریکایی تا بیش از دو هفته دیگر از افغانستان خارج شوند. طالبان از جوبایدن رئیس جمهور جدید امریکا هم خواسته اند که به آن توافقنامه متعهد باقی بماند. در ادامه می‌خوانیم که رئیس جمهور بایدن گفته که ۲۵۰۰ نیروی باقی مانده کشورش در افغانستان تا آخر سال جاری این‌کشور را ترک خواهند کرد.

در مطلب با اشاره به چالش‌های تخنیکی آمده که خروج از افغانستان برای امریکا تنها به معنی خروج افسران نیست بلکه تجهیزات را هم در بر می‌گیرد که طی دو دهه در مبارزه با تروریسم از آن استفاده شده. پیش از این جوبایدن رئیس جمهور امریکا هم گفته بود که خروج نیروهای کشورش از افغانستان تا اول ماه می دشوار است؛ اما طالبان هشدار داده اند که اگر نیروهای امریکایی طبق وعده از افغانستان خارج نشوند، جنگ علیه‌شان ادامه خواهد یافت.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a277b
دکمه بازگشت به بالا