دبیر شورای عالی امنیت ایران: امریکا مسئول وضعیت کنونی افغانستان است

علی شمخانی؛ دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در نشست امنیتی هند، تاکید کرد که تنها راه نجات افغانستان تشکیل یک دولت فراگیر با مشارکت اقوام این کشور است و امریکا و کشورهای غربی را مسئول وضعیت کنونی افغانستان خواند.

این نشست امروز (چهارشنبه، ۱۹ عقرب) با اشتراک هفت کشور منطقه درباره افغانستان در دهلی نو برگزار شده‌است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در این نشست، امریکا و کشورهای غربی را مسئول وضعیت کنونی افغانستان میخواند و گفت: «۲۰ سال پیش امریکا افغانستان را به بهانه‌ مقابله با طالبان و القاعده و با ادعای مبارزه با تروریزم اشغال کرد و داد سخن درداد که می‌خواهم از افغانستان کشوری الگو و الهام‌بخش درست کنم؛ اما به جای ارائه‌ الگوی موفق و الهام‌بخش، تمام مولفه‌ها در این کشور بحران‌زده منفی‌تر از گذشته شد.»

به گفته او، در حال حاضر در افغانستان تروریزم افزایش یافته، فقر و فلاکت رو به فزونی گذاشته، کشت و قاچاق مواد مخدر بیشتر شده و مهاجرت مردم افغانستان افزایش یافته است.

این مقام ایرانی، در ادامه گفت که امریکا حتی در موضوع صلح در افغانستان نیز فریبکارانه رفتار کرد و با وجود تظاهر به ایجاد صلح در افغانستان، هیچ برنامه‌ای برای این کار نداشت.

شمخانی با اشاره به تسلط طالبان بر افغانستان گفت که امروز «با واقعیتی جدید در افغانستان روبرو هستیم و بدون توجه به این واقعیت نمی‌توان امیدی به برون رفت این کشور از مسائل و مشکلات متراکم آن داشت».

او تصریح کرد: «همه می‌دانیم که افغانستان کشوری متشکل از اقوام و مذاهب گوناگون است و تنها در پرتو مشارکت همه‌ اقوام، مذاهب، گروه‌ها و جریان‌های سیاسی این کشور می‌توان امیدوار به عبور این کشور از شرایط بحرانی بود و حذف یا نادیده گرفتن هریک از این اعضا به‌منزله‌ی ورود مجدد افغانستان به شرایطی مبهم و ناپایدار است».

شمخانی در ادامه تاکید کرد که «تنها راه نجات افغانستان تشکیل یک دولت فراگیر ملی و با مشارکت همه‌ اقوام و مذاهب است.

او خطاب به اشتراک‌کنندگان نشست امنیتی هند گفت که «ما اکنون در افغانستان با تهدیدی مواجه هستیم که می‌تواند بخشی از طرح و برنامه‌ اشغال‌گران برای منطقه و پیش‌برد اهدافشان باشد».

به باور شمخانی، این تهدید ناشی از «حضور، رشد و توسعه‌ داعش و گروه‌های تروریستی تکفیری از یک سوی و خطر بروز جنگ فرقه ای در افغانستان از سوی دیگر است. او بیان کرد که «این موضوع، همه‌ ما را چه همسایه و چه غیرهمسایه در منطقه دچار مشکل خواهد کرد».

این مقام ایرانی در ادامه به مشاوران امنیت ملی کشورهای منطقه پیشنهاد کرد که برای مسئول ساختن کشورهایی که باعث و بانی وضع کنونی در افغانستان شده‌اند، تلاش ورزند و به حل مشکلات مردم افغانستان در مقابله با بحران انسانی کمک کنند.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a1031b
دکمه بازگشت به بالا