دستاوردهای حمله طوفان الاقصی

حمله یکسال قبل جنبش حماس بر سرزمین‌های اشغالی فلسطین «اسرائیل» یکی از کم سابقه‌ترین حملات این جنبش طی هفتاد سال تاریخ اشغال بود. این حمله که برخواسته از عقده‌های انباشته هفتاد ساله فلسطینیان بود ضربات مهلک و جبران ناپذیری بر پیکره نیمه‌جان صهیون وارد کرد. طوفان الاقصی در واقع نماد غرور و عزت مسلمانان بود که افسانه شکست ناپذیری اسرائیل را درهم شکست و به دنیا ثابت کرد که در صورت اراده و ایمان قوی می‌توان در برابر هر زورگویی ایستاد و ضربات مستحکمی وارد کرد. این حملات در سحرگاه ۷ اکتبر با شلیک حداقل ۳۰۰۰ راکت به سمت اسرائیل آغاز شد و سپس نیروهای فلسطین با استفاده از وسایل نقلیه و پاراگلایدر وارد خاک اسرائیل شدند.

در این روز، حماس با شکستن دیوار حائل، به پایگاه‌های نظامی اسرائیل حمله کردند و ۳۶۴ اسرائیلی را کشتند و تعداد زیادی را زخمی کردند. اردوی اسرائیل تخمین می‌زند که حدود ۳۰۰۰ نفر به جنوب اسرائیل حمله کردند، در این حمله در مجموع ۱۱۳۹ صهیونیست کشته شدند . حدود ۲۵۰ اسرائیلی به عنوان گروگان برده شدند. طی این حمله‌ی وسیع اقتدار و عظمت مسلمانان به دشمنان صهیونیست و حامیان خارجی اش بیش از هر زمان دیگر آشکار شد.

تصرف شهرک‌ها توسط حماس:

موفقیت مقاومت در تسلط بر مقر فرماندهی تیپ غزه و تصرف سه شهرک در نوار غزه، در صحنه‌های بی‌سابقه‌ای بود که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد. این پیامدها باعث شد رهبران اسرائیلی به‌صراحت اعلام کنند که در وضعیت «جنگ» قرار دارند و اسرائیل «زمان‌ سختی» را می‌گذراند.

تاثیرات داخلی بر اسرائیل:

طوفان الاقصی یک کابوس دردناک و نشانه‌ای از شکست دستگاه‌های امنیتی اسرائیل بود. اثرات طوفان به صحنه سیاسی اسرائیل نیز کشیده شد که شاهد اختلافات و ناآرامی‌های گسترده‌ای در داخل ائتلاف حاکم بودیم؛ به دلیل سرنوشت اسیران و تأثیر عملیات نظامی در نوار غزه. طوفان الاقصی به‌شدت ایده اسرائیل به‌عنوان «سرزمین امن» برای یهودیان جهان را لرزاند؛ چراکه نرخ مهاجرت به اسرائیل کاهش یافت و میزان مهاجرت معکوس افزایش یافت، به‌طوری‌که تا ژوئن 2024، حدود 500 هزار نفر از اسرائیل خارج شده بودند.

احیای مسئله فلسطین:

طوفان الاقصی و پیامدهای آن، روند عادی‌سازی روابط عربی را متوقف کرد و پرونده مساله فلسطین را با قدرت به صدر خبرها بازگرداند، پس از آنکه در لابه‌لای صفحات تاریخ دفن شده بود. پس از طوفان الاقصی، ترکیه سفیر خود را از تل‌آویو فراخواند و همه تعاملات اقتصادی با اسرائیل را متوقف کرد، تا آنجا که اعلام کرد به آفریقای جنوبی در شکایت علیه اسرائیل در دادگاه بین‌المللی عدالت می‌پیوندد.
در سطح جهانی، به سرعت روایت اسرائیل درباره آنچه در 7 اکتبر رخ داد، فروپاشید، پس از آنکه جهان با حقیقت آنچه رخ داده بود آشنا شد و سپس وحشیگری شدید اسرائیل در کشتار غیرنظامیان در نوار غزه را مشاهده کرد. این وحشیگری منجر به تظاهرات گسترده در اروپا، ایالات متحده و کشورهای آمریکای لاتین و سایر نقاط جهان شد.

تاثیر طوفان الاقصی در سطح دیپلماتیک:

در سطح دیپلماتیک، کشورهای اروپایی مانند ایرلند، اسپانیا و نروژ، دولت فلسطین را به رسمیت شناختند، درحالی‌که کلمبیا اعلام کرد روابط دیپلماتیک خود با اسرائیل را قطع کرده است. در سازمان ملل، مجمع عمومی در ماه مه گذشته با اکثریت قاطع از تلاش‌های فلسطین برای تبدیل شدن به یک کشور عضو کامل در این سازمان حمایت کرد. همه این تحولات که به نفع مساله فلسطین بوده، بدون طوفان الاقصی قابل دستیابی نبود، که یادآور حق مردم فلسطین برای مقاومت در برابر اشغالگری است. حقی که در منشورهای بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است.

در نتیجه می‌توان گفت که هیچ آزادی و استقلالیت بدون مبارزه و خون قابل دستیابی نیست، اگر عملیات طوفان الاقصی شکل نمی‌گرفت، فلسطین به باد فراموشی سپرده شده و به مرور زمان از صحنه روزگار محو می‌شد. هم اکنون که اسرائیل به صورت جنون آمیز به قتل عام زنان و کودکان در غزه و لبنان رو آورده و اماکن غیر نظامی را یکی پشت دیگری بمباران می‌کند، ناشی از عقده‌های تحقیر و شکست در عملیات طوفان الاقصی است، به نظامیان حماس دسترسی ندارد و از نظامیان حزب الله هر روز ضربات سنگینی را متحمل می‌گردد؛ لذا برای تلافی از شکست تاریخی، تمام همت و تلاش خود را به خرج می‌دهد تا به میزان کشتار غیر نظامیان بیافزاید و آمار تخریب شهرها و اماکن غیر نظامیان را در کارنامه اش به عنوان قهرمان جنگ درج کند. این است رسوایی و شکست تاریخی اسرائیل.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a2744b
دکمه بازگشت به بالا