دولت فراگیر موضوع اصلی نشست تهران در مورد افغانستان

امیر عبداللهیان وزیرخارجه ایران در آغاز نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه‌ در مورد افغانستان گفته که بحران افغانستان میراث دخالت قدرت‌های زورگو (امریکا) است.
آقای عبداللهیان امروز چهارشنبه (5 عقرب) در نشست تهران از وضعیت کنونی افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته که این بحران ناشی از دخالت نا بجای قدرتهای زورگو در منطقه‌است.
به گفته او، امریکا بیست سال پیش با دستاویز قرار دادن مبارزه با تروریزم، به افغانستان حمله کرد و با ادامه حضور نظامی خود موجب استمرار و بازتولید بی‌ثباتی، جنگ و ناامنی در این کشور شد.

به نقل از ایرنا، عبداللهیان افزوده که “واشنگتن بدون آن‌که افغانستان و مردمش را به پیش برده و توانمند سازد، به شکلی ناشیانه و غیرمسئولانه از صحنه گریخت و وضعیتی به وجود آورد که امروز همه ما با آن مواجه‌ایم.”

او با اشاره به جغرافیای منطقه خاطرنشان کرد: ما کشورهای همسایه افغانستان که هر یک به شکلی و در سطحی با این جغرافیا و مردمانش پیوند خورده‌ایم، به‌خوبی بر اهمیت فقدان اجماع در داخل افغانستان، منطقه پیرامونی و نظام بین‌الملل به عنوان یکی از ریشه‌های اصلی استمرار بحران جاری در آن کشور آگاهیم.

به گفته او، اکنون افغانستان با وضعیتی مواجه است که تا رسیدن به نقطه قابل‌قبول برای همه مردم افغانستان از تمام اقوام و گروههای مختلف فاصله قابل تاملی وجود دارد.

او یاد آور شد که رویکردهای مختلف و متعارضی بین المللی در امور افغانستان مناسب نیست. بنابراین اجماع در دو سطح درون افغانی و بین‌المللی باید تقویت شود.

وزیرخارجه ایران تاکید کرده که کشورهای همسایه افغانستان در صورت حفظ و تقویت اجماع می‌توانند نقش سازنده خود را در ایجاد همسویی میان گروه‌های سیاسی و قومی داخل افغانستان و در سطح نظام بین‌الملل ایفا کرده و به مدیریت بحران در این کشور کمک کنند.

در این نشست وزرای خارجه تاجیکستان، ازبیکستان، ترکمنستان و پاکستان حضور دارند؛ اما وزرای خارجه چین و روسیه به شکل انلاین در این نشست خضور خواهند داشت. از طالبان در این نشست دعوت نشده؛ اما ذبیح الله مجاهد از برگزاری این نشست قدردانی کرده و گفته که امید دارد به نفع افغانستان تمام شود.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a976b
دکمه بازگشت به بالا