رئیس جمهور غنی: بدون برگزاری انتخابات حاضر به انتقال قدرت نیستم

رییس‌جمهور اشرف غنی می‌گوید که بدون برگزاری انتخابات حاضر به انتقال قدرت به جانشین خود نیست.

ارگ ریاست‌جمهوری با نشر خبرنامه‌ای گفته است که آقای غنی این موضوع را امروز (سه‌شنبه، ۲۶ حوت) در سیمیناری که تحت عنوان «اولویت‌های سیاست خارجی و اصلاحات دستگاه دیپلوماسی افغانستان» در وزارت خارجه دایر شده بود، مطرح کرده است.

به نقل از خبرنامه، آقای غنی افزوده است: «اگر طالبان فردا هم به انتخابات حاضر باشند، ما آماده هستیم، اما بدون انتخابات حاضر به انتقال قدرت به جانشین خود نیستم.»

به گفته‌ی او، «۴۲ سال جنگ برای افغانستان کفایت می‌کند و مردم افغانستان هم مانند سایر ملت‌های جهان حق زندگی دارند».

اشرف غنی تأکید کرده است که بر مبنای قانون اساسی، هیچ فردی حق سلب تابعیت یک «افغان» را ندارد.

او در این سیمینار از «استعجالیت» امریکا در زمینه‌ی صلح افغانستان، قدردانی کرده، اما گفته است که افغانستان نسبت به سایر کشورهای منطقه و جهانی برای دستیابی به صلح، «صد برابر» استعجالیت دارد.

در همین حال، آقای غنی اما گفته است که افغانستان برای تأمین صلح پایدار و عادلانه به عوض احساسات براساس واقعیت‌ها، به پیش می‌رود.

او افزوده است که براساس نقشه‌ی راه حکومت به‌خاطر رسیدن به صلح پایدار و عادلانه، افغانستان به حاکمیت ملی، جمهوریت، وحدت ملی، بی‌طرفی، اتصال و صلح پایدار و عادلانه خواهد رسید.

رییس‌جمهور غنی پیشتر در در مراسم افتتاحیه سال سوم کاری دوره هفدهم تقنینی شورای نیز گفته بود که انتخابات برای او «یک اصل غیرقابل معامله است» و هر کسی که به دنبال قدرت است باید از همین مجرا بگذرد.

او درحالی این گفته‌ها را مطرح می‌کند که زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان در جریان سفرش دو هفته پیش خود به کابل، طرحی را به رییس‌جمهور غنی، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی و شماری از چهره‌های سیاسی سپرده است.

براساس این طرح، پس از حصول توافق بر سر مسایل اساسی و پس از شروع روند آنکارا، انتقال قدرت به دولتی انتقالی صورت می‌گیرد.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a57b
دکمه بازگشت به بالا