رئیس جمهور غنی: طالبان به ارزش یک میلیارد دالر زیربناهای کشور را تخریب کرده‌اند

خبرگزاری سریع، کابل: محمداشرف غنی، رییس جمهور کشور می‌گوید که «حرکات طالبان» به ارزش یک میلیارد دالر امریکایی به زیربناهای کشور آسیب رسانیده است.

رئیس جمهور غنی که روز سه‌شنبه، سی‌ویکم حمل در برنامه «هفته حکومت‌داری و منابع بشری» سخنرانی می‌کرد، این موضوع را مطرح کرد و خطاب به طالبان پرسید: «چرا خراب می‌کنید؟ چرا ویران می‌کنید؟». رییس جمهور می‌گوید که طالبان اگر «قوت» ساختن و اجرای «برنامه مثبت» را ندارند، باید از «خرابی» جلوگیری کنند.

محمداشرف غنی تصریح کرد که طالبان در ولسوالی ارغنداب قندهار پل‌ها و پلچک‌ها را تخریب کرده و این ولسوالی سبز و شاداب را به کشتزار ماین بدل کرده‌اند.

غنی ضمن این که طالبان را به صلح فراخواند، از آن‌ها خواست که به جای «ماین» گندم و گل بکارند.

محمداشرف غنی گفت که تکمیل یک پروژه زیربنایی و اقداماتی که طالبان در ارغنداب انجام داده‌اند، تفاوت جمهوریت با «نظریات محدود» را نشان می‌دهد.

طالبان تاکنون در این مورد واکنش نشان نداده‌اند.

غنی در این برنامه به تصمیم خروج نیروهای خارجی از کشور نیز اشاره کرد. او گفت که با خروج آبرومندانه این نیروها، یک فصل جدید در مناسبات افغانستان با جهان گشوده می‌شود.

به گفته او، یک فصل مناسبات افغانستان با جهان بسته و فصل جدیدی از همکاری‌ها آغاز می‌شود که در آن مناسبات اقتصادی، تقویت نیروهای امنیتی، کمک‌های بشری و توسعه افغانستان در راس قرار می‌گیرد.

از جانب دیگر، محمداشرف غنی تأکید کرد که افغانستان باید تعهدات خود را که در نشست جینوا داده است، عملی کند.

جامعه جهانی در نشست جینوا کمک بیش از ۱۳ میلیارد دالر برای افغانستان در مدت چهار سال را تعهد کرده است. این کمک‌ها مشروط است.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a338b
دکمه بازگشت به بالا