رویترز: نخست وزیر قطر با رهبر امارت اسلامی دیدار و گفتگو کرده است

خبرگزاری سریع: رویترز امروز چهارشنبه ۱۰ جوزا، به نقل از منبع مطلع خود گزارش داده که شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، نخست وزیر و وزیر خارجه قطر در سفر اخیر خود به افغانستان، با هیبت‌الله آخندزاده، رهبر امارت اسلامی «دیدار و گفتگوی محرمانه» داشته است.
براساس گزارش رویترز، در این دیدار در مورد حل تنش‌ها میان امارت اسلامی و جامعه جهانی گفتگو شده که بیانگر تمایل امارات اسلامی برای بحث در مورد راه‌های پایان دادن به انزوای بین‌المللی آنها است.
در گزارش رویترز همچنان آمده است که دولت امریکا در جریان این دیدار و گفتگو قرار گرفته و در حال هماهنگی روی تمامی موضوعات مورد بحث، از جمله ادامه گفتگو با امارت اسلامی است.
یکی دیگر از موضوعاتی که نخست وزیر قطر با رهبر امارت اسلامی در مورد آن بحث کرده است، «نیاز به پایان دادن ممنوعیت آموزش و اشتغال زنان» بوده است.
منبعی که به شرط افشا نشدن هویتش با رویترز صحبت کرده، گفته است که این نشست «بسیار مثبت» بوده و هیبت‌الله آخندزاده «بسیار علاقه‌مند» ادامه گفتگو با جامعه جهانی بوده است.
نخست وزیر قطر با رهبر امارت اسلامی همچنین در مورد تلاش‌ها برای رفع بحران بشری در افغانستان و تداوم تلاش‌های میدانی امارت اسلامی برای مبارزه با تروریزم گفتگو کرده است.
در ادامه این گزارش آمده است که کاخ سفید، وزارت خارجه قطر و سفارت قطر در واشنگتن از اظهار نظر در این مورد خودداری کرده‌اند و امارت اسلامی نیز به درخواست برای اظهار نظر در این مورد، پاسخ نداده‌اند.
شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی روز ۲۲ ثور، به شهر قندهار در جنوب افغانستان سفر کرد و به صورت علنی با محمدحسن آخوند، رئیس‌الوزرای امارت اسلامی دیدار کرد.
در صورتی که دیدار آل ثانی با رهبر امارت اسلامی تأیید شود، این اولین دیدار او با یک مقام خارجی است.
پیش از این مقامات کشورها و سازمان‌های مختلف به قندهار سفر کرده‌اند، اما موفق نشده بودند تا با رهبر امارت اسلامی دیدار کنند.
هیبت‌الله آخندزاده از زمان تسلط دوباره این گروه بر افغانستان، در قندهار مستقر است و در انظار عموم ظاهر نمی‌شود.
حکومت سرپرست امارت اسلامی به دلیل محدودیت‌های شدید علیه آموزش و کار زنان، عدم تشکیل دولت فراگیر و نقض جدی حقوق بشر، در انزوای بین‌المللی قرار دارد و تاکنون هیچ کشوری آنها را به رسمیت نشناخته است.

لینک کوتاه
دکمه بازگشت به بالا