سرور دانش: نشر لیست اقوام فاقد جنبه علمی و مسلکی است

خبرگزاری سریع، کابل: سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور در پیوند به تصمیم اداره ملی احصائیه به درج اقوام در تذکره الکترونیکی واکنش داد.
آقای دانش در اعلامیه‌ی گفته است که آنچه از طرف اداره ملی احصائیه و معلومات به عنوان لیست اقوام برای درج در تذکره الکترونیکی نشر شده، فاقد جنبه مسلکی و علمی است.
وی در ادامه افزوده است که درست است که افغانستان کشور کثیرالقومی است و این تنوع از زیبایی های فرهنگی و اجتماعی کشور ما است و هر قومی هم حق دارد که با هویت خود به رسمیت شناخته شود، اما این هم درست نیست که شاخه ها و طوایف متعدد یک قوم و تبار، به عنوان اقوام مستقل و متعدد معرفی شوند. شناخت هویت های قومی یک کار مسلکی، علمی، تاریخی و فرهنگی لازم دارد و نباید به سادگی و شتابزده تصمیم گرفته شود.
معاون دوم رئیس جمهور در این اعلامیه گفته است در سال 1396 در این رابطه به حکم جلالت مآب رئیس جمهور کمیسیونی توظیف شد اما آن کمیسیون به نتیجه و تصمیم نهایی نرسید و در طول این مدت ما تنها در مورد قوم محترم «سادات» تصمیم گرفتیم که با حکم رسمی رئیس جمهور به عنوان هویت مستقل شناخته شود. برای سایر موارد نیز باید یک تحقیق مستقل علمی و تاریخی صورت بگیرد و بر اساس آن تصمیم گرفته شود و گرنه تصمیم های عجولانه هم حکومت را مورد پرسش قرار می دهد و هم در میان مردم ما تفرقه و بی اعتمادی ایجاد می کند.
وی در ادامه خطاب به اداره ملی احصائیه می‌گوید: امیدوارم اداره ملی احصائیه و معلومات به این تذکر توجه کند و تصمیم خود در این مورد را بازنگری نماید.
گفتنی است که مسئله قومیت در این اواخر میان از عمده مباحث اتنیکی بوده است که بسیاری از طوایف کشور طی موضع‌گیری های رسانه‌ی خواهان درج شان به عنوان قوم رسمی در تذکره الکترونیک گردیده اند.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a02
دکمه بازگشت به بالا