سومین روز نشست اسلو؛ درخواست جامعه جهانی از امارت

سومین روز نشست اسلو در مورد وضعیت افغانستان قرار است تام وست، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا در امور افغانستان، هنریک تون، معاون وزیر خارجه ناروی و نمایندگان سازمان های امدادرسان با هیت امارت اسلامی روی درخواست جامعه جهانی در پیوند به وضعیت افغانستان و مسایل حقوق بشری دیدار کنند.
در همین حال، وزارت امور خارجه افغانستان با انتشار اعلامیه یی می گوید که امیر خان متقی، سرپرست وزیر امور خارجه حکومت حاکم در افغانستان با برتراند لوتهوری، رییس بخش پیسیفیک و آسیا کشور فرانسه در نشست اسلو دیدار کرده است.
بر بنیاد اعلامیه وزارت خارجه افغانستان، آقای لوتهوری در این دیدار گفته است که فرانسه ارتباط تاریخی با افغانستان دارد و آنها در آینده خواهان روابط دیپلوماتیک با افغانستان هستند.
در این دیدار آقای متقی خواهان روابط مثبت با فرانسه شده و در خصوص صحت، تعلیم و کمک های بشری خواهان همکاری شده است.
از سوی هم، شماری از رسانه های بین المللی از نشست اسلو گزارش داده اند که هنریک تون، معاون وزارت خارجه ناروی قرار است درخواست قاطع جامعه جهانی را به امارت اسلامی ارایه کند.
به قول رسانه های بین المللی، وزیر خارجه ناروی روز دوشنبه با نمایندگان جامعه مدنی افغان ملاقات داشته و در مورد خواسته های آنها که در پایان نشست اسلو با هیت امارت مطرح می شود، دیدگاه فعالین مدنی افغان را دریافت کرده است.
هنریک اون، معاون وزیر خارجه ناروی به رسانه های آن کشور گفته است که “چند موضوع حیاتی در رابطه به حقوق اقلیت‌ها و زنان وجود دارد. ما در مورد مکاتب، صحبت‌های زیادی داشته‌ایم، اما؛ آزادی رفت‌و‌آمد و سفر، دسترسی به خدمات بهداشتی و حق کار برای زنان هم برای بسیاری از اعضای جامعه مدنی افغانستان، که درنشست اسلو شرکت کرده‌اند، حیاتی است”.
بر بنیاد گزارش رسانه های ناروی، قرار است نمایندگان سازمان های بشر دوستانه نارویژی با هیت امارت در هوتل «سوریا موریا» در اسلو دیدار کنند.
این در حالیست که پس از تغییر رژیم در اسد سال روان این نخستین نشست امارت با جامعه یی اروپایی و تومان وست، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا در ناروی است.

گزارشگر:

شکیب احمد نظری
لینک کوتاه
دکمه بازگشت به بالا