سیگار: خطر گروههای تروریستی همچنان افغانستان را تهدید می‌کند

خبرگزاری سریع، کابل: اداره‌ی بازرس ویژه‌ی امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار)، گزارش داده است که مساله‌ی امنیت، هنوز هم بزرگ‌ترین چالش در افغانستان است.

در گزارش سیگار که روز چهارشنبه (۲۰ حوت)، منتشر شده، آمده است که گروه طالبان تا اکنون تکتیک‌ها و اهداف خود را تغییر نداده و سطح خشونت‌ها هنوز هم در افغانستان بالا است. بر اساس گزارش، در کنار طالبان، گروه‌های تروریستی‌ای مانند داعش و القاعده هنوز هم در افغانستان وجود دارند.

در گزارش آمده است که از زمان امضای توافق‌نامه‌ی قطر تا اکنون، حملات طالبان در هر سه ماه، در مقایسه با سه ماه مشابه آن در سال ۲۰۱۹ بیشتر بوده است.

سیگار گفته است: «بدون توافق صلح پایدار و آتش‌بس سرتاسری، افغانستان با تهدیدات متعدد سازمان‌های خشونت طلب افراطی مواجه خواهد بود. هرگونه توافق سیاسی ممکن منجر به سرکشی گروه‌های کوچک و سبب شورش و ناامنی شود. همچنان ممکن است توقف ماموریت آموزشی، مشورتی و حمایتی نیروهای امریکایی به نهادهای امنیتی افغانستان، به این مشکلات بیافزاید».

در گزارش آمده است که شکست گفت‌وگوهای صلح، یک خطر درازمدت برای زنان بوده و ممکن است افغانستان را به سوی خشونت بیشتر بکشاند.

در این گزارش آمده که حکومت‌داری و اقتصاد ضعیف، ادامه‌ی ناامنی‌ها، آینده‌ی نامعلوم سیاسی، حاکمیت ضعیف قانون و آسیب دیدن بافت‌های اجتماعی در نتیجه‌ی جنگ، عواملی اند که می‌تواند به ادغام جنگ‌جویان طالب به زندگی عادی، آسیب بزند.

بر اساس گزارش، اثرات مخرب تجارت مواد مخدر در افغانستان، فراتر از تاثیرات صحی است و سبب تمویل شورشیان، تقویت فساد و تحریک جرایم جنایی می‌شود.

سیگار، گفته است که عدم رسیدگی موثر به فساد سیستماتیک در افغانستان، به این معنا است که برنامه‌های بازسازی امریکا، به اندازه‌ی کافی موثر نبوده و ناکام خواهد شد.

بر اساس گزارش، اقدامات دولت افغانستان برای جلوگیری از فساد سیستماتیک در این کشور، کافی نبوده است.

سیگار، پیشنهاد کرده است که با کاهش حضور سربازان و نهادهای امریکایی در افغانستان، امریکا و سایر شرکای بین‌المللی‌اش باید نظارت بیشتری بر مصارف مالی در این کشور داشته باشند.

دکمه بازگشت به بالا