طالبان با نشست استانبول موافق هستند اما خواهان انجام مذاکرات نهایی در دوحه هستند

از هنگام عقب نشینی نهایی نیروهای آمریکایی از افغانستان، طالبان موافقت کرده اند که گفتگوهای اساسی را با هیأت جمهوری در دوحه در روزهای آینده آغاز کنند، مذاکراتی که می تواند به بن بست روند صلح پایان دهد. به گزارش طلوع نیوز، گروه طالبان قصد دارد در اجلاس استانبول شرکت کند اما می خواهد مذاکرات پایانی در دوحه انجام شود.

منابع آگاه از این نشست گفته اند که طالبان خواسته اند مذاکرات دوحه را با بحث های جدی ادامه دهند، اما آنها می خواهند نتیجه نهایی در دوحه حاصل شود، نه در استانبول. سید اکبر آقا رهبر پیشین طالبان می‌گوید: “من فکر می کنم که این راه را برای کنفرانس استانبول که طالبان در آن شرکت خواهند کرد باز می کند. آنها ممکن است برنامه ها را بر اساس افرادی که در تیم دولت افغانستان شرکت می کنند تنظیم کنند، نه بر اساس برنامه ایالات متحده”.

تیم جمهوری نیز گفت که تلاش در دوحه و استانبول به دستیابی به نتیجه در مذاکرات کمک می کند، اما آنها تاکید کردند که تعهد طالبان مهم است. فوزیه کوفی عضو تیم مذاکره کننده دولت می‌گوید: “یک جلسه زمانی معنی دار خواهد بود که تصمیم گیرندگان اصلی جزئی از شرکت کنندگان در آن باشند و تعهدی برای تصمیم گیری وجود داشته باشد. فقط مشارکت رهبران عالی رتبه می تواند روند فعلی دوحه را تحت تاثیر قرار ده.”

در همین حال، هیاتی به نمایندگی از طالبان به رهبری عبدالحکیم حقانی طی ۲۰ روز گذشته در پاکستان بوده است و در مورد جزئیات حضور در اجلاس استانبول و خروج نیروهای بین المللی از افغانستان با رهبری این گروه گفتگو کرده است. محمد امين وقاد معاون سابق شورای عالی صلح می‌گوید: “نفوذ پاکستان بر طالبان و تشويق احتمالی پاکستان تاثير به سزایی در تصمیم گیری این گروه دارد”. گفتنی است که مذاکرات در دوحه، پس از اعلام تاخیر در عقب نشینی نیروهای آمریکایی در افغانستان از مهلت مقرر در اول ماه می متوقف شده بود!

لینک کوتاه

https://sarie.news/a424b
دکمه بازگشت به بالا