طالبان: نظام جدید از حقوق همه اقشار جامعه حفاظت خواهد کرد

طالبان می‌گویند، مذاکرات برای تشکیل حکومت جدید و تلاش‌ها برای یافتن یک راه حل سیاسی در افغانستان جریان دارد.
در حالی که یک هفته از داخل شدن طالبان به شهر کابل می‌گذرد، تلاش‌های این گروه برای تشکیل حکومت جدید تسریع شده و فشارهای بین‌المللی هم بر طالبان برای ایجاد یک حکومت فراگیر افزایش یافته است.
اورزلا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا می‌گوید که در حال حاضر اتحادیه اروپا در گفتگوهای سیاسی با طالبان دخیل نیست و این گروه را به رسمیت نمی‌شناسد، ولی اقدامات طالبان را از نزدیک نظارت می‌کند.
اورزلا فن درلاین روز (شنبه، ۲۱ اگست) در شهر مادرید در یک کنفرانس خبری مشترک با صدراعظم اسپانیا گفت، از طالبان شنیده می‌شود که می‌گویند برای تشکیل حکومت فراگیر کار می‌کنند، شنیده می‌شود که می‌گویند، زنان در پرتو اصول اسلامی جایگاه خود را در جامعه داشته، حق تحصیل و کار را خواهند داشت، اما طالبان این حرف را باید در عمل ثابت کنند.
او بسته کمک یک میلیارد دالری اتحادیه اروپا به افغانستان را به حمایت از حقوق زنان و سایر اقلیت‌های این کشور مرتبط دانسته، گفت: “یک میلیارد یورویی را که اتحادیه اروپا برای توسعه در افغانستان در هفت سال آینده در نظر گرفته به شرایط سخت؛ احترام به حقوق بشر، رفتار خوب با اقلیت‌ها، احترام به حقوق زنان و دختران و سایر موارد، وابسته است.”
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز می‌گوید که مذاکرات برای تشکیل حکومت جدید ادامه دارد و آن‌ها در تلاش یافتن یک راه حل سیاسی بهتر هستند.
آقای مجاهد دیروز به رادیو آزادی گفت، حکومت جدید به زودی اعلام می‌شود، اما تاریخ دقیق آن را ارایه نکرد: “مسایل سیاسی باعث آن شده است که تا حالا اعلام صورت نگیرد. ولی تلاش جدی داریم تا هرچه زودتر کارهای که در پیش است حل شود و ما به اعلام حکومت و حل خوب سیاسی برسیم.”
به سلسلۀ تلاش‌های طالبان برای تشکیل حکومت جدید، یک هیئت به سرپرستی ملا عبدالغنی برادر، معاون طالبان و رئیس دفتر سیاسی این گروه در قطر، دیروز وارد کابل شد.
طالبان می‌گویند که ملا عبدالغنی برادر با شماری از سیاسیون افغان در کابل در مورد چگونگی ایجاد نظام آینده، مشورت می‌کند.
یک مقام طالبان که از افشای نامش خودداری کرده، به خبرگزاری رویترز گفته که نظام جدید مانند دموکراسی‌های غربی نخواهد بود، اما از حقوق همه اقشار جامعه حفاظت خواهد کرد. به سلسلۀ فشارهای بین‌المللی برای تشکیل حکومت فراگیر بر طالبان، ینس ستولتنبرگ، سرمنشی پیمان ناتو دیروز (۲۱ اگست) هشدار داد، هر حکومتی که از دستاوردهای ۲۰ سال گذشته، از جمله حقوق بشر در افغانستان عقب‌گرد کند، به گفتۀ او ممکن است در سطح بین‌المللی منزوی شود.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a820b
دکمه بازگشت به بالا