طرح امنیتی غرب کابل، نقش مردم در تأمین امنیت باید برجسته باشد

غرب کابل در این اواخر آماج حملات مرگبار تروریستی بوده است، این حملات که ریشه در کش و قوس‌های سیاسی دارد از این جهت بیشتر ساکنین این ساحه را مورد حمله قرار داده است که بیشترین مردم آن به دانش و فناوری‌های جدید دسترسی لازم را دارند. اجرای حمله بر این مردم می‌تواند بازتاب وسیع جهانی پیدا کند؛ اولا اینکه اکثریت مردم غرب کابل به رسانه‌ها و فضای مجازی دسترسی کافی دارند و در برابر هرگونه پدیده‌ی تروریستی واکنش سریع رسانه‌ی به صورت گسترده نشان می‌دهند، این امر می‌تواند در پیام رسانی اینگونه جنایات، خبر رسانی کافی نماید دوم اینکه تعداد کثیری از این مردم در کشورهای غربی مختلف سکونت دارند و در برابر اینگونه جنایات راهپیمایی وسیع در کشورهای یاد شده به راه می اندازند که از منظر بازتاب جهانی قضایا، به عاملین آن می‌تواند مفید واقع گردد.

ساحه غرب کابل با نفوس تخمینی حدود یک میلیون و ششصد هزار نفر که عمدتا جوانان و اهل دانش اند بیشترین مراکز آموزشی همچون مکاتب، دانشگاهها و آموزشگاههای مختلف را در خود جا داده است که در نوع خودش کم نظیرترین مناطق در کابل است که به این پیمانه از نهادهای علمی برخوردار است. این ساحه از جهتی که با ولسوالی‌های پغمان، چار آسیاب و ورودی میدان وردک هم مرز است در وضعیت امنیتی کنونی می‌تواند خیلی آسیب پذیر واقع گردد. با این حال در طرح امنیتی آن که اخیرا به مسئولیت معاونت دوم ریاست جمهوری پیگیری می‌گردد به افزایش تعداد نیروهای امنیتی توجه گردیده است؛ اما از آنجایی که این نیروها از آشنایی لازم با این ساحه و مردم آن برخوردار نیستند هر چند که به کمیت شان افزوده شود باز هم احتمال وقوع حمله تروریستی متصور است؛ از این رو اگر در عوض افزایش نیروهای امنیتی به تسلیح و تجهیز نیروهای محلی در قالب وزارت امور داخله، مردم این محل نقش پر رنگ در تأمین امنیت داشته باشد، میتواند اثرات قابل توجه امنیتی در پی داشته باشد.

نمونه و مصداق بارز آن تأمین امنیت در ماه محرم است، نیروهای محلی از آنجایی که تسلط و آشنایی کافی با این منطقه دارند، نقاط آسیب پذیر را قسمی مدیریت و کنترل میکنند که هیچ منفذی به عاملین ترور باز نمیماند از این رو همواره در ماههای محرم این برنامه امنیتی به صورت موفقیت آمیز اجرا گردیده است؛ حتی یک نمونه انفجار نیز در آن شاهد نبودیم. چنانچه میدانیم که عناصر ضد امنیتی، بعد از ارتکاب چنین اعمال، به جنگ روانی پرداخته و آن را به دولت نسبت میدهند، از این جهت اگر دولت نقش پر رنگ امنیتی را به مردم این ساحه واگزار کند هم تأمین امنیت به بهترین نحو ممکن اجرا می‌گردد هم اینکه دولت از چنین اتهامات مبری می‌گردد؛ زیرا مردم انگیزه دولت را در تأمین امنیت از این طریق نیک دانسته و نمی‌گذارند که مجددا چنین مسایل به وقوع بپیوندد.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a513b
دکمه بازگشت به بالا