عبدالله عبدالله: تأکید طالبان بر راه حل نظامی اشتباه محض است

خبرگزاری سریع، کابل: رییس شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید که تأکید طالبان بر راه ‌حل نظامی مساله افغانستان، اشتباه محض است.

عبدالله عبدالله روز دوشنبه، هفتم سرطان، در یک نشست خبری در کاخ سپیدار گفت که اگر یک طرف بخواهد راه‌ حل نظامی را تحمیل کند، به هدف نخواهد رسید.

به گفته او، یکی از درس‌های عمده‌ بحران چهل ساله کشور این است که تأکید بر حل نظامی جنگ، به نتیجه نمی‌رسد.

او از جانب دیگر گفت که طالبان با لجاجت به دنبال وقت‌کشی در مذاکرات صلح هستند و تعهدی برای پیش‌رفت در گفت‌وگوهای صلح نشان نداده‌اند.

عبدالله عبدالله گفت که پیش‌بینی موافقت‌نامه دوحه این بود که به دنبال خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان، مذاکرات به نتیجه می‌رسد و صلح تأمین می‌شود.

عبدالله عبدالله افزود: «متاسفانه آن پیش‌رفتی که باید، در میز مذاکرات حاصل نشد، طالبان نمی‌خواهند وارد بحث‌های اصلی شوند.»

او علت اصلی کندی روند مذاکرات را بهانه‌تراشی و وقت‌تلفی طالبان و «لجاجت» این گروه توصیف کرد.

عبدالله گفت که با خروج نیروهای خارجی دیگر بهانه‌ای برای تداوم جنگ، تخریب زیربناها و نهادهای خدمات عامه برای طالبان وجود ندارد؛ هرچند از آغاز نیز حضور نیروهای خارجی یک بهانه بود.

رییس شورای عالی مصالحه ملی بر پی‌گیری مساله افغانستان از طریق گفت‌وگوها تأکید کرد.

او خاطرنشان کرد که «راه خوب» برای مردم افغانستان پی‌گیری اختلافات از طریق گفت‌وگو و مذاکرات است، اما این کار با تلاش‌های یک‌جانبه نتیجه ندارد.

رییس شورای عالی مصالحه ملی بار دیگر تأکید کرد که اگر محاسبه طالبان این باشد که از طریق جنگ به پیروزی می‌رسند، در اشتباه است.

به گفته رییس شورای عالی مصالحه ملی، در صورتی که جنگ بر مردم تحمیل شود، چاره‌ای جز دفاع ندارند.

عبدالله گفت که اولویت امروزی دفاع از مردم و حمایت مردم از نیروهای امنیتی است.

او افزود: «نیروهای دفاعی و امنیتی افتخار ما هستند و کار آن‌ها تضمین‌کننده‌ صلح در کشور است. چیزی که ایجاب می‌کند در این راستا، اجماع مردم در حمایت از صلح و نیروهای امنیتی است. در جاهایی که مردم در کنار نیروهای خود ایستادند، قابل قدر است. صلح همیشه خواست مردم افغانستان بوده است.»

عبدالله عبدالله درباره سفرش با رییس جمهور غنی به واشنگتن نیز اشاره کرد. او گفت که سران امریکا به ویژه رییس‌جمهور بایدن، وزیر دفاع، مشاور امنیت ملی، اعضای کانگرس و مجلس سنای ایالات متحده امریکا، به حمایت از روند صلح، اجماع منطقه‌ای در حمایت از مذاکرات و نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان تأکید کردند.

به گفته عبدالله عبدالله، پیام مقام‌های واشنگتن در مورد صلح و حمایت از نیروهای امنیتی و تمویل و کمک به این نیروها واضح بود و رهبران امریکا کمک ۳.۳ میلیارد دالر به نیروهای امنیتی افغانستان و ۳۵۰ میلیون دالر کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را تعهد کردند.

به گفته عبدالله، جانب امریکا وعده داده است که با همکاران و متحدان خود درباره ادامه‌ کمک به افغانستان کار خواهد کرد.

عبدالله توضیح داد که با پایان حضور نظامی ایالات متحده امریکا و ناتو در افغانستان، فصل جدید روابط و مناسبات میان دو کشور آغاز می‌شود، اما پایان حضور نظامی به معنای ترک و بی‌علاقه‌گی امریکا به افغانستان نیست.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a605b
دکمه بازگشت به بالا