فدراسیون خبرنگاران: پرداخت معاشات کارمندان رسانه‌یی می تواند از مسدود شدن رسانه و فرار خبرنگاران جلوگیری کند

فدراسیون نهادهای ژورنالیستان و رسانه‌های افغانستان امروز طرح پیشنهادی مبنی بر پرداخت معاشات کارمندان رسانه‌یی و خبرنگاران را برای دونرهای بین المللی حامی خبرنگاران ارایه کرد تا از مسدود شدن رسانه ها جلوگیری گردد.
حجت الله مجددی، عضو هیات رهبری فدراسیون در نخستین کنفرانس مطبوعاتی فدراسیون گفت که در جریان شش ماه پسین رویداد دلخراشی در خصوص خبرنگاران اتفاق نیافتاده و سه رویداد نیز مطابق کار رسانه‌یی نبوده است.
مجددی افزود، سروی این نهاد نشان می دهد که پس از تحول چهل درصد رسانه ها مسدود شدند و در در کنار آن، ۶۰ درصد کارمندان مرد و ۸۰ درصد کارمندان بانو در رسانه های همگانی شغل شانرا از دست داده اند.
به کفته مجددی، دسترسی با اطلاعات در مرکز و ولایات به گونه مختلف پیش می رود و حکومت مرکزی نیز با گماشتن ۴۰ سخنگو در سکتور دولتی دسترسی به اطلاعات را تقویت بخشیده است و اما در ولایات قضیه گاهن برعکس عمل می کند و نهادهای حکومتی در امور خبرنگاران تداخل وطیفوی ایجاد می‌کنند.
آقای مجددی از حکومت مرکزی خواست تا نهادهای حکومتی محلی از مداخله در امور رسانه‌یی در ولایات جلوگیری کنند.
حجت الله مجددی در خصوص مالیات رسانه ها از امارت اسلامی یک سال فرصت کاری خواست و در خصوص مالیات باقی داری رسانه ها خواستار معافیت این مالیات شد.
در همین حال، حفیظ الله بارکزی، عضو هیت رهبری فدراسیون می گوید که اکنون فدراسیون شخصیت حکمی را دارد و جواز فعالیت شانرا نیز دریافت کرده اند.
آقای بارکزی اولویت فدراسیون را مصونیت جانی خبرنگاران، دسترسی با اطلاعات و مصونیت شغلی خبرنگاران عنوان کرده است.
در همین حال، عبدالحق عماد، رییس نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ می گوید که خبرنگاران و رسانه ها باید نخست باید ارزش خود را بدانند و در شرایط فعلی مسوولیت بزرگی را دارد.
عماد اضافه کرد که پس از تغییر رژیم هیچ کسی چنین وضعیت را پیش بینی نمی کرد ‌و تحولات مثبت و منفی مواجه شد از جمله بحران اقتصادی، رسانه ها نیز در کنار سایر بخش ها متضرر شدند؛ چون تکیه اصلی تزریق پول متکی به بیرون از کشور بود.
به گفته عماد علت سقوط دریافت ایمیل از سوی کشور های بیرونی مبنی بر تخلیه خبرنگاران بود، دومین علت بحران اقتصادی فرا راه چالش های رسانه یی در افغانستان شد.
آقای عماد افزود که امارت اسلامی به طرف رسانه به عنوان یک ارزش می بیند و رسانه پل ارتباطی مردم و حکومت است و اگر رسانه نباشد حکومت استبدادی خواهد بود و وضعیت مردم به گوش رهبری نخواهد رسید و روی این دلیل رسانه در حکومت داری نیاز است.
عماد از هماهنگی میان سخنگویان سکتور حکومتی با خبرنگاران یاد کرده است و گفت که هر سخنگو مکلف است تا اطلاعات مورد نیاز خبرنگاران را ارایه کند و هیچ بهانه‌ی در خصوص ارایه نکردن اطلاعات به خبرنگاران قابل پذیریش نیست.
عماد بیان داشت که “همه ما و شما به مشکلات اقتصاد ی مواجه هستیم و شش ماه باید استقامت داشته باشیم و وطن مادر است و وطن بالای ما مصرف کرده است و حق دارد.”
در پایان این جلسه عماد اشاره کرد که رسانه ها باید در بخش های مختلف باید از انتشار شایعات مطابق به اصول بین المللی خود داری کنند و در بخش دیگر باید مواظب باشند تا ماهیت نظام را خدشه دار نسازند چون این مساله در تمام دنیا معمول است و در خصوص مسایل اجتماعی آن چه که در تضاد با مسایل اسلامی است از نشر آن خودداری کنند.
از سوی هم، فواد نظری، خبرنگار در گفتگو با سریع می گوید که شماری از رسانه تا توانایی پرداخت معاشات کارمندان شانرا ندارند و این سبب شده است تا خبرنگاران و کارمندان رسانه یی دست به کار های شاقه بزنند.
نظری اضافه کرد که خبرنگاران تخصصی که در رسانه های مختلف با تجارب کافی فعالیت داشتند از ناچاری به کار های شاقه رو آورده اند که این نگرانی بزرگ در خصوص از دست دادن متخصصین رسانه یی در رسانه های افغانستان به شمار می آید.
بهیر احمدی، خبرنگار در گفتگو با سریع می گوید که این طرح بهتر است و حق تلفی نباید شود.

گزارشگر:

شکیب احمد نظری
لینک کوتاه
دکمه بازگشت به بالا