فرمانده سنتکام: ارتش افغانستان پس از خروج امریکا به حمایت نیاز خواهد داشت

کنت مک کنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده امریکا موسوم به «سنتکام» ابراز نگرانی کرده است که در صورت خروج نیروهای امریکایی و بدون حمایت امریکا، ارتش افغانستان ممکن است، دچار فروپاشی شود.

دولت افغانستان تاکنون در این باره واکنش نشان نداده‌، اما قبلاً گفته بود که نیروهای امنیتی توانایی دفاع مستقل در برابر هرنوع تهدیدات را دارند.

فرمانده سنتکام که به گزارش سی‌‌ان‌بی‌سی «CNBC» روز پنج‌شنبه، دوم ثور در کنگره امریکا صحبت می‌کرد، گفت که زمانی که امریکا از افغانستان خارج شود، او نگران توانایی‌های نیروهای امنیتی افغانستان برای دفاع از خود و نیز نگران توانایی نیروهای هوایی این کشور پس از قطع حمایت هوایی امریکا است.

او هم‌چنان ابراز نگرانی کرده است که نیروهای امنیتی افغانستان نتوانند کنترلی بر عرصه عملیاتی داشته باشند و به گفته مک‌ کنزی، مشخص نیست بدون کمک مالی و تخنیکی امریکا نیروی هوایی بتوانند فعالت کنند.

این جنرال امریکایی هم‌چنان نگران است که دولت افغانستان نتواند پس از خروج امریکا، از سفارت این کشور در کابل محافظت کند.

با همه‌ این‌ها، فرمانده سنتکام به خبرنگارن گفته است که امریکا به دنبال حمایت هوایی از نیروهای امنیتی افغانستان با روش ابتکاری از راه دور، بدون حضور سرباز است.

جو بایدن، رییس جمهور امریکا در بیست‌وپنجم حمل برنامه خروج سربازان این کشور از افغانستان اعلام کرد که طبق آن این روند از اول ماه می آغاز می‌شود و تا ۱۱ سپتامبر سال جاری ادامه می‌یابد.

متحدان امریکا در ناتو نیز اعلام کرده است که همز‌مان با امریکا روند خروج سربازان خود را آغاز می‌کنند و یک‌جا از افغانستان خارج خواهند شد.

دولت افغانستان همواره گفته است که نیروهای امنیتی توانایی دفاع مستقل را دارند و نگران خروج سربازان امریکایی نیست.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a364b
دکمه بازگشت به بالا