مبارزه با داعش و حکومت فراگیر، دو اصل مهم در افغانستان

پیدایش داعش و چگونگی اعمال و رفتارش به خوبی نشان داده که یک پروژه غربی برای ضربه زدن به کشورهای منطقه‌ای از جمله رقبای امریکا است و این موضوع به خوبی هم ثابت شده است.

زمانیکه امریکایی‌ها از افغانستان رفتند و طالبان توانستند حاکمیت را در دست گیرند، داعش اهداف ملکی و نظامی را هدف قرار داد. سفارت روسیه در کابل هدف قرار گرفت، به مهمان‌خانه‌ چینی‌ها حمله صورت گرفت و ازبیکستان از خاک افغانستان موشک‌باران شد. از جانبی هم سفارت‌های ایران، چین و هند که از رقبای امریکا هستند از سوی داعش تهدید شده‌اند.

این دو موضوع این را بیان می‌کند که اولاً داعش تلاش دارد رقبای امریکا را ضربه بزند و دوماً با ضربه زدن و هدف قرار دادن اهداف کشورهایی که با طالبان تعامل دارند، می‌خواهند اوضاع افغانستان را متشنج، کشورهای منطقه را از حکومت موجود دور و ضربه سهمگینی را بر طالبان وارد سازد و تحت فشار قرار دهد تا تابع اوامر امریکا باشند.

با وجود این‌همه شیطنت‌ها و دسیسه‌ها علیه افغانستان و منطقه، لجاجت طالبان در تشکیل حکومت فراگیر، اوضاع را بدتر از قبل کرده و به آتش بحران مایع آتش‌زا ریخته است.

بنابراین طالبان باید دو اصل مهم را در نظر داشته باشند:

اول: بدون حکومت فراگیر، نه مشروعیتی در کار خواهد بود و نه هم خلاصی از بحران و مشکلات، نیاز است در زودترین فرصت به تشکیل یک حکومت فراگیر و ملی اقدام شود تا همه خود را صاحب این مُلک بدانند و در تصمیم‌گیری‌ها سهیم باشند.

دوم: طالبان باید در همکاری با کشورهای منطقه از جمله ایران که سابقه خوبی در زمینه نابودی داعش دارند، علیه داعش اقدام کند و عملیات‌های موفقی را راه‌اندازی نمایند تا هم افغانستان امن شود و همه منطقه در آرامش کامل به‌سر ببرد. بی‌توجهی در برابر این پدیده شوم، عواقب خطرناکی خواهد داشت. پس تا فرصت باقیست، از ظرفیت‌ها باید استفاده شود.

دکمه بازگشت به بالا