مدیریت سالم قوای مسلح ضامن بقا و توسعه‌ی نظام

نظامیان و قوای مسلح در یک کشور از منظر نگاه ارگانیکی به مثابه بازوان نظام و قوه قهریه‌ی دولت‌ها به حساب می‌آید، از این‌رو، نظارت دقیق و سلسله مراتبی بر اعمال و کارکردهای قوای مسلح یک نیاز اساسی است که می‌تواند در بقا و سر نوشت نظام تأثیر به سزایی داشته باشد. گزارش‌های رسانه‌ی حاکی از آن است که رحمت الله یارمل والی لغمان 100 نفر از آن عده قوای مسلح را که متهم به غفلت وظیفوی بودند را بازداشت نموده و اکنون در زندان به سر می‌برند که در میان آنان دانه‌درشت های نظامیان این ولایت نیز نیز گزارش شده است.
از دیر وقتی است که اصلاحات در قوای مسلح کشور صرف در حد نظریه و بازی با کلمات در محافل نظامی و رسانه‌ی کشور مطرح می‌گردد؛ اما عملا در این راستا اقدامات عملی قابل توجهی را شاهد نبودیم، اقدام به مکافات و مجازات متخطیان در لایه‌های نهادهای نظامی می‌تواند بر میزان کیفیت و کمیت این نیروها اثرات مقتضی را داشته باشد. چنین نظارت و جدیت بر عملکرد افراد قوای مسلح از سطوح بالا به پایین اثرات ملموس و محسوس‌تری از خود به جا خواهد گذاشت، اکثرا رتبه‌های پایین نظامیان در میادین جنگ و در گیری با تروریزم مواجه اند، توجه به اصلاحات در سطح فرماندهی این نیروها در کابل و ولایات بر مدیریت جنگ و تأمین امنیت از جهت مثبت اثرات خوبی بجا خواهد گذاشت.
سربازان و بریدملان قوی مسلح نقش ابزار را در میادین جنگ دارند، آنان متناسب به تصامیم و فرمان فرماندهان شان در این میادین عمل می‌نمایند. اکثرا بی توجهی‌ها به سربازان مستقر در میادین جنگ از سطوح بالاتر مشهود است. تلفات سربازان و از دست دادن مهمات و ابزار آلات جنگی می‌تواند متأثر از این مهم باشد. بنا بر این انتظار می‌رود که این اقدام در ولایت لغمان، آغازی باشد در راستای نهادینه سازی اصلاحات در ساختار نظامی کشور تا این فرهنگ در سطوح مختلف این نهادها اعمال گردد.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a460b
دکمه بازگشت به بالا