مقاومت دوم بلخاب شکل گرفت

جمعی از فعالین و باشندگان ولسوالی بلخاب ولایت سرپل امروز چهار شنبه ۱۶ سرطان در کابل گردهم آمدند و از حکومت در پیوند به حوادث اخیر و حملات طالبان درخواست همکاری کردند.

به گزارش خبرگزاری سریع، آنان گفتند که تحولات و رخدادهای اخیر افغانستان وضعیت جنگ را نامعلوم و خشن ساخته است، ادامۀ خشونت‌های گوناگون باعث تضییع حقوق گسترده‌ی بشری شده و مردم اعم از مرد، زن، پیر، جوان و کودک متأثیر از این جنگ و جنایات خانمان‌سوز و تحمیلی شده اند؛ اما حملات شدید طالبان و بسته شدن راه‌های مواصلاتی، بلخاب و ولسوالی‌های همجوار آن‌ را با مشکلات جدی‌تر و متفاوت‌تری روبرو ساخته است.

محمد آصف اکبری در این نشست گفت:” ولسوالی بلخاب چهار راه مواصلاتی و انتقالاتی دارد و این راه‌ها بلخاب را به مرکز سرپل-  مزارشریف – بامیان و سمنگان متصل می‌سازد، مدت چند هفته می شود، توسط طالبان مسدود شده و مردم  در یک وضعیت کاملاً اضطراری و تراژیک قرار گرفته اند”.

وی افزود:” از دست رفتن راه‌ها و  تراکم مهاجرین ولسوالی‌های همجوار که شامل، سانچارک، گوسفندی، زارع  و دره‌ صوف می گردد، مشکلات مردم را چندین برابر ساخته و نزدیک به ۱۶ هزار خانواده بی‌جا و آواره شده و ۸۰ الا ۹۰ هزار نفر مسقیماً متضرر از جنگ، مشکلات صحی و مرض همه‌گیر کرونا هستند.

باشندگان ولسوالی بلخاب در این نشست گفتند که از طرف مردم این ولسوالی برای حفظ ارزش های دیموکراسی و نظام در کنار نیروهای امنیتی اعم از خورد و بزرگ و پیر و جوان، سیاسیون، وکلا متنفذین، جوانان ایستاده اند و علیه گروهک سیاه طالبان مقابله میکنند.

اما از آنجای که مردم امکانات تسلیحاتی و مهمات جنگی در دست ندارند وضعیت واقعا نگران کننده است.

بناً به صورت جدی، از حکومت مرکزی، نهادهای ملی و بین‌المللی، نهادهای حقوق بشری، مؤسسات خیریه و بشردوستانه تقاضا می‌شود هرچه عاجل‌تر از وضعیت آگاه شده و تدابیر لازم را روی دست گیرند. در صورت عدم توجه و حمایت به موقع حکومت، مسوولیت هر رخداد و فاجعه‌ی متوجه حکومت شده و  پاسخگو خواهد بود.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a672b
دکمه بازگشت به بالا