ملا حسن آخند پیروزی اردوغان در انتخابات ترکیه را تبریک گفت

خبرگزاری سریع: براساس اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، رجب طیب اردوغان برنده دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه گردید. ملا حسن آخند، رئیس‌الوزرای امارت اسلامی و سران کشورهای مختلف از جمله امریکا، روسیه، آلمان و اوکراین به اردوغان تبریک گفتند.
رجب طیب اردوغان دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه را با موفقیت پشت سرگذاشت و به این ترتیب در مقام خود ابقا شد.
شورای عالی انتخابات ترکیه پس از شمارش بیش از ۹۹ درصد آرا، اردوغان را پیروز این انتخابات اعلام کرد.
احمد ینیر، رئیس این شورا شام روز گذشته هفتم جوزا، گفت که اردوغان ۵۲،۱۴ درصد و رقیب او کمال قلیچدار اوغلو ۴۷،۸۶ درصد آرا را به خود اختصاص داده‌اند.
به گفته ینیر، اردوغان با کسب ۲،۲ میلیون رأی بیشتر از رقیب انتخاباتی خود پیروز شده و شمارش باقی‌مانده آرا تأثیری در نتیجه نهایی این انتخابات ندارد.
طبق شمارش ۹۹،۸۵ درصد از آرایی که به صندوق‌ها ریخته شده‌اند، اردوغان ۲۷ میلیون و ۷۲۵ هزار رأی و رقیب او قلیچدار اوغلو ۲۵ میلیون و ۴۳۳ هزار رأی به دست آورده‌اند.
ساعاتی پیش از اعلام نتیجه رسمی، اردوغان در جمع هوادارانش در استانبول پیروزی خود را اعلام کرده و ضمن سپاس از شهروندان ترکیه برای شرکت در انتخابات گفت: “آن‌ها [مردم] به ما مسئولیت دادند که پنج سال دیگر بر سر قدرت باشیم.”
اردوغان که نزدیک به ۷۰ سال سن دارد، در بیست سال گذشته در مقام‌های نخست‌وزیری و ریاست جمهوری، رهبری ترکیه را در اختیار داشته و اکنون با پیروزی در انتخابات، تا پنج سال دیگر سیاست و سرنوشت این کشور را رقم می‌زند.
کمال قلیچداراوغلو، رقیب اردوغان در نخستین واکنش به نتیجه انتخابات، این دوره از انتخابات را “ناعادلانه‌ترین انتخابات در سال‌های گذشته” خواند و تاکید کرد که به “مبارزه خود علیه دولت اردوغان ادامه خواهد داد.”
او با اشاره به کسب نزدیک به ۴۸ درصد آرا در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد این موضوع نشان می‌دهد که مردم ترکیه خواهان تغییر دولت “تمامیت‌خواه” هستند.
رقیب اردوغان همچنین تصریح کرد که با ابقای اردوغان در مقام ریاست جمهوری، اکنون “مشکلاتی به مراتب بزرگ‌تر در انتظار ترکیه است”.
پس از اعلام پیروزی اردوغان، لیر ترکیه ارزش خود را برای باری دیگر از دست داد و هر دالر امریکا ۲۰ لیر معامله شد؛ مبلغی که بی‌سابقه بوده است.
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی با نشر پیامی از سوی محمد حسن آخند، رئیس‌الوزرای امارت اسلامی در توییتر خود، پیروزی رجب طیب اردوغان و‌ تعیین وی به حیث رئیس جمهور ترکیه را تبریک گفته است.
در ادامه این پیام آمده است: “از بارگاه الهی امیدوارم که با این پیروزی به ترکیه که کشور مهم در منطقه است قوت، ثبات خدمت بیشتر دین نصیب گرداند. دوستی و برادری ملت‌های ترکیه و افغانستان پاینده و دوامدار باد.”

https://twitter.com/Zabehulah_M33/status/1662878956356534272?t=-7oCtt3adTfuIntMDlUfZA&s=19

سران کشورهای مختلف از جمله امریکا، روسیه، آلمان و اوکراین نیز به اردوغان تبریک گفتند.
جو بایدن، رئیس جمهور امریکا با انتشار پیامی در توییتر خود ضمن تبریک به اردوغان گفت: از ادامه همکاری با او و ترکیه به عنوان عضو ناتو در راستای مواجهه با چالش‌های جهانی ابراز خشنودی می‌کند.”

https://twitter.com/POTUS/status/1662924393524129799?t=Qr_KBvkwuQGzCjTSKqLMQg&s=19
بایدن در پیام خود به تنش‌های اخیر در مناسبات دوجانبه واشنگتن و انقره اشاره‌ای نکرد.
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا نیز به اردوغان تبریک گفت و ترکیه را عضوی “ارزشمند” در ناتو دانست.
https://twitter.com/SecBlinken/status/1662928629955805184?t=XVjLznzC5CqTGkiPqNX49Q&s=19
اولاف شولتز، نخست وزیر آلمان نیز پیروزی اردوغان در انتخابات را به او تبریک گفت و ضمن ستایش همکاری برلین و انقره تصریح کرد: “آلمان و ترکیه شریکان نزدیکی هستند و از لحاظ اجتماعی و اقتصادی با هم پیوندی قوی دارند.”
https://twitter.com/Bundeskanzler/status/1662915613784670209?t=ViIK5pQv91GPPn5mLt-zBQ&s=19
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین نیز به اردوغان تبریک گفتند.
بنابر اظهارات پوتین، “پیروزی اردوغان به وضوح ثابت می‌کند که مردم ترکیه از تلاش‌های او در راستای حفظ تمامیت ارضی کشور و داشتن سیاست خارجی مستقل حمایت می‌کنند”.
ولادمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین نیز با نشر پیامی به نوبه خود ابراز امیدواری کرد که “مناسبات کی‌یف و انقره به حفظ امنیت و ثبات در اروپا کمک کند.”
https://twitter.com/ZelenskyyUa/status/1662903730906210305?t=qW0El9JP_63QrhF4Ra825w&s=19

لینک کوتاه
دکمه بازگشت به بالا