نزدیک به ۵۰۰ هزار تُن کالا، از راه‌آهن‌های کشور در سال ۱۴۰۳ خورشیدی انجام شده است

به‌گفته‌ی اداره‌ی راه‌آهن افغانستان از آغاز ماه حمل تا اکنون، نزدیک به ۵۰۰ هزار تُن کالاهای بازرگانی از چهار راه‌آهن کشور صادر و وارد شده‌اند.

به‌گزارش خبرگزاری سریع، عبدالسمیع‌ درانی، سخن‌گوی ادارای راه‌ آهن‌ حکومت سرپرست، در این باره گفت: «در این مدت بیش از ۷۱۰۰ تن صادرات و ترانزیت از طریق راه‌های آهن انجام شده است. این انتقالات از چهار‌ راه‌آهن روزنک در هرات، تورغندی در هرات، بندر آقینه در فاریاب و حیرتان در بلخ انتقالات صورت گرفته است».

به‌گفته‌ی اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری، توسعه‌ی راه‌آهن در کشور در افزایش صادرات و کاهش هزینه‌ی انتقال، نقش مهم دارد.

خان‌جان‌ الکوزی، عضو هیات‌مدیره‌ی اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری گفت: «اهمیت راه‌آهن در تمام دنیا بعد از کشتی ارزان‌ترین ‌و سریع‌ترین انتقالات است که از طریق راه‌آهن محموله بسیار زیاد به مصرف کم انتقال داده می‌شود».

به‌باور اتاق صنایع و معادن سرمایه‌گذاری، بیش‌تر در ساخت‌ راه‌های آهن، اصل‌ مهم‌ برای پیش‌رفت و ترقی تجارت افغانستان با کشور‌های منطقه و جهان بوده می‌‌تواند.

سخی احمد پیمان، معاون اول اتاق صنایع و معادن گفت: «اگر کشورهای ذیدخل می‌خواهند وصل شوند از این ترانزیت افغانستان به عنوان یک چهار راه کار گرفته شود».

شاکر یعقوبی، آگاه مسایل اقتصادی در این‌ مورد می‌گوید که با تامین‌ خطوط‌ آهن در کشور، بالای حجم تجارت و سرعت انتقالات تاثیرات مثبت ایجاد شده و فرصت‌های کلان تجارتی را به‌افغانستان مهیا می‌کند.

این در حالی‌ست که در سراسر کشور، حدود ۲۳۰‌ کیلومتر راه‌ آهن فعال است و همه‌‌روزه از این‌ راه‌ها انتقالات به‌کشور‌های گوناگون‌ صورت می‌گیرد.

دکمه بازگشت به بالا