نشست صلح استانبول به پس از عید فطر به تعویق افتاد

خبرگزاری سریع، کابل: وزیر امور خارجه ترکیه از تعویق در برگزاری نشست استانبول درباره صلح افغانستان خبر داده است.

مولود چاوش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفته است که در مشورت با امریکا، قطر و سازمان ملل متحد تصمیم‌ گرفته است که نشست استانبول درباره صلح افغانستان پس از عید فطر برگزار شود.

به گزارش آناتولی، مولود چاووش‌اوغلو، این موضوع را در مصاحبه با شبکه تلویزیونی خبر تُرک (Habertürk) مطرح کرده است.

او در این مصاحبه گفته است که با تصمیم امریکا برای خروج از ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان، روند مذاکرات بین‌الافغانی و توافق‌نامه امضا شده بین واشنگتن و طالبان در دوحه در سال گذشته وارد یک دوره حساس شده است.

وزیر خارجه ترکیه افزوده است که تلاش‌ها بر این بود که نشست استانبول پیش از اول ماه می برگزار شود.

به گفته او، دلیل آن نیز این بود که امریکا قرار بود براساس توافق با طالبان در این تاریخ کاملا خارج شده باشد و همه معتقد بودند که در کنفرانس ترکیه توافق حاصل خواهد شد، اما این روند آسان نبود.

چاوش‌اوغلو افزوده است که پس از تصمیم امریکا برای خروج از افغانستان لازم نیست که عجله شود.

وزیر خارجه ترکیه افزوده است: «تعویق در برگزاری کنفرانس از نظر تشکیل هیأت و مراحل تدارک مفید خواهد بود. با قطر، امریکا و سازمان ملل رای‌زنی کردیم، برگزاری کنفرانس به بعد از ماه رمضان و عید فطر موکول شد.»

به گفته او، کنفرانس استانبول را رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه افتتاح می‌کند و علاوه بر ۲۱ کشور ۳ سازمان بین‌المللی و همچنین دو طرف از افغانستان شرکت خواهند کرد.

این نشست قرار بود که در ۲۴ اپریل آغاز شود و تا چهارم می ادامه یابد.

هنوز دلیل تعویق نشست استانبول مشخص نشده است، اما قبلا طالبان در واکنش به تصمیم تازه جو بایدن، رییس جمهور امریکا برای خروج سربازان این کشور از افغانستان گفته بود که در هیچ نشستی تا زمانی که نیروهای خارجی بیرون نشوند، شرکت نخواهد کرد.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a341b
دکمه بازگشت به بالا