نماینده ویژه قطر می گوید، مقامات هندی با طالبان ملاقات بی سر و صدایی داشتند

یک مقام ارشد قطر تایید کرد که مقامات هندی برای دیدار با رهبری سیاسی طالبان، سفری محرمانه به دوحه داشته اند. این اولین بار است که یک مقام درگیر در مذاکرات با طالبان، اطلاعات مربوط به قرار ملاقات مخفی دهلی نو با طالبان را افشا می کند.
مطلق بن ماجد القحطانی نماینده ویژه قطر طی یک سخنرانی در یک رویداد مجازی با عنوان “به دنبال صلح در افغانستان پس از خروج امریکا و ناتو” گفت مقامات هندی برای صحبت با طالبان سفری محرمانه داشته اند. القحطانی در پاسخ به سوال ژورنالیست هندی در مورد دیدارهایش با رهبر قطر و زلمی خلیزاد فرستاده ویژه ایالات متحده و نقش هند در افغانستان گفت: “من دلیل این گفتگوها را ارتباط برقرار کردن با همه طرف ها در افغانستان می بینم.
او اظهار داشت: “مهم است که به خاطر داشته باشیم که در این زمان ما در مرحله ای حساس هستیم و اگر قرار است جلسه ای برگزار شود، باید به موضوعی اصلی و مهم بپردازد و آن هم تشویق طرفین به حل اختلافات خود از روش های مسالمت آمیز است. با این حال وزارت امور خارجه هند از اظهارنظر در مورد بیانیه قحطانی خودداری کرد. از زمان آغاز مذاکرات دوحه یا حتی قبل از آن، هیچ سخنی رسمی یا تاییدی از طرف وزارت امور خارجه در مورد تعامل با رهبری طالبان وجود نداشته است.
نماینده ویژه قطر در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا مذاکرات هند و پاکستان به عنوان بخشی از روند صلح افغانستان است گفت: “نباید اجازه داد خاک افغانستان برای جنگ نیابتی استفاده شود. او افزود: به نفع پاکستان است که افغانستان با ثبات تری وجود داشته باشد. منافع هند نیز داشتن افغانستان با ثبات تر است. ما پاکستان را به عنوان یک کشور همسایه و هند را به عنوان کشوری درک می کنیم که از نظر اقتصادی در افغانستان بسیار کمک کرده و می خواهد افغانستان صلح و ثبات داشته باشد. در حالی که هند رسما با طالبان وارد تعامل نشده است، نمایندگان هند در روندهای مهم افغانستان از جمله مراسم دوحه شرکت کرده اند.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a565b
دکمه بازگشت به بالا