نهاد‌های حامی رسانه‌ها مانع رسیدن کمک‌ها به خبرنگاران آسیب‌پذیر هستند

خبرگزاری سریع: اعضای حرکت دادخواهی خبرنگاران افغانستان امروز جمعه ۲۶ جوزا، در یک نشست خبری در کابل، بار دیگر بار دیگر بر عدم مشروعیت نهاد‌های حامی خبرنگاران و رسانه‌ها تاکید کرده و آنها را به سوءاستفاده از نام خبرنگاران متهم کرده و می‌گویند که این نهادها مانع رسیدن کمک‌ها به خبرنگاران آسیب‌پذیر هستند.

سید مهدی حسینی، از اعضای حرکت دادخواهی خبرنگاران افعانستان گفت: یافته‌های حرکت دادخواهی نشان می‌دهد که نهاد‌های حامی رسانه‌ها مانع رسیدن کمک‌ها به خبرنگاران آسیب‌پذیر به خصوص خبرنگاران زخمی در ولایت بلخ شده‌اند.

حسینی افزود: “نهادهای به اصطلاح حامی خبرنگاران که همواره شعار حمایت از خبرنگاران را سر داده؛ اما در عمل هیچ کاری در حق خبرنگاران زخمی و بیکار انجام نداده، بلکه با سوءاستفاده از نام خبرنگار و جامعه رسانه‌ای افغانستان، مانع رسیدن کمک‌های خارجی به جامعه رسانه‌ای و خبرنگاران آسیب‌پذیر می‌باشند و پول‌های امدادی نهادهای بین‌المللی را در غیاب خبرنگاران به دست آورده و حیف‌ومیل می‌کنند.”

وی بیان داشت که یافته‌‌های حرکت دادخواهی خبرنگاران افغانستان نشان می‌دهد که کمیته مصونیت خبرنگاران و اتحادیه خبرنگاران آزاد افغانستان، مانع رسیدن کمک‌های سازمان‌های بین‌المللی به خبرنگاران زخمی درحادثه انتحاری بر مرکز تبیان در مزارشریف شده‌اند.

شفیق محمدی، از اعضای دیگر این حرکت گفت: ما هیچ نهاد را به رسمیت نمی‌شناسیم، چون نهاد‌های به اصلاح حامی تاکنون مشروعیت خویش را از خبرنگاران کسب نکرده است.

وی با اشاره به توافق جدید میان کمیته مصونیت و افغان پاک گفت: این توافق در غیاب خبرنگاران و جامعه رسانه‌ای از آدرس این قشر صورت گرفته و لذا حرکت دادخواهی خبرنگاران افغانستان که نمایندگان واقعی جامعه رسانه‌‌ها و خبرنگاران می‌باشد، چنین توافقی را مردود دانسته و آن‌را خیانت به جامعه رسانه‌ای افغانستان می‌داند.

از سویی هم همایون امیری، عضو دیگر حرکت دادخواهی گفت: حرکت دادخواهی خبرنگاران افغانستان خواستار پی‌گیری دوسیه‌های فساد مالی نهادهای حامی خبرنگاران است.

وی افزود: ما جداً از وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت سرپرست می‌خواهیم که این دوسیه‌ها را پی‌گیری و نتایج آن‌را همگانی کنند و در صورت اثبات فساد مالی این نهادها، حرکت دادخواهی خبرنگاران افغانستان از مسدود شدن دروازه‌های این نهادها و محاکمه‌ کردن عاملین آن حمایت می‌کند.

روح‌الله یعقوبی، عضو دیگر این حرکت گفت: با توجه به تحولات نزدیک به دو سال گذشته، آمار بیکاری خبرنگاران به دلیل مشکلاتی که باعث مسدود شدن رسانه‌ها شده، در حال صعود است و با گذشت هر روز افزایش می‌یابد.

او گفت: ما خواهان تسهیل در پروسه توزیع پول صندوق ملی حمایت از خبرنگاران هستیم و از حکومت سرپرست می‌خواهیم که پول موجود در صندوق را از طریق یک روند شفاف به خبرنگاران توزیع نماید.

سکینه ادیب، عضو دیگر این حرکت روی مشکلات خبرنگاران زن صحبت کرده و گفت: با تحولات دو سال گذشته، زنان خبرنگار با مشکلات جدی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

او افزود: ترقی و پیشرفت بدون رسانه و زنان خبرنگار ناممکن است.

گفتنی است که حرکت دادخواهی خبرنگاران افغانستان دو سال قبل توسط شماری از خبرنگاران کشور ایجاد شده و در راستای تامین حقوق خبرنگاران دادخواهی می‌‌کند.

دکمه بازگشت به بالا