نهاد روند همدلی: نظام مردم‌سالار و تمرکززدایی راه حل ثبات افغانستان

خبرگزاری سریع، کابل: نشست علمی “بایسته‌های دولت پساصلح در افغانستان” پنج‌شنبه ۱۹ حمل ۱۴۰۰، با حضور چهره‌های مطرح علمی و سیاسی کشور و مشارکت پرشور و گسترده مردم از اقوام و اصناف مختلف در کابل برگزار شد.
این نشست با تلاوت آیات کلام‌الله مجید و پخش سرود ملی آغاز گردیده در ادامه‌ی آن موقف و دیدگاه روند همدلی مردم افغانستان در مورد پروسه‌ی صلح در قالب بیانیه‌ای توسط معاون کمیته فرهنگی روند، محترم حبیب‌الله نظری قرائت گردید.
سخنرانان، هریک بلاغی غزنوی از چهره‌های جهادی و سیاسی، دکتر تقی مناقبی رئیس کمیته سیاسی روند و استاد دانشگاه، دکتر علی‌شاه فایق رئیس کمیته فرهنگی روند و استاد دانشگاه، دکتر حبیبه سرابی عضو هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی افغانستان در قطر به ترتیب روی محورهای چگونگی مشارکت عادلانه اقوام و گروه‌ها در دولت پساصلح، ساختار دولت پساصلح، امکان ظهور استبداد دینی در دولت پساصلح و جایگاه زنان در دولت پساصلح ایراد سخن نمودند.
در این نشست؛ به موضوعات اساسی در طول تاریخ کشور پرداخته شد. تمرکزگرایی قدرت در نظام‌های مختلف سیاسی افغانستان، جدا افتادگی سیاست از توجه به خواست‌های آحاد جامعه با تکیه به برجسته‌ساختن هویت‌های قومی و سمتی و سنت دینی حاکم بر جامعه افغانی از عوامل عمده‌ی بروز مشکلات، فساد، اختلاف و تداوم جنگ و منازعه در کشور برشمرده شد.
سخنرانان بیان داشتند که نوعیت سیستم و ساختار نظام سیاسی از جانب اسلام و دین مشخص نگردیده؛ بلکه تاکید اسلام بر تحقق عدالت بوده است. پیرامون ساختار صرفا شاخص‌های کلی حاکم و حکومت را مشخص کرده است. از این‌رو، ما شاهد تحقق نظام‌های اسلامی با ساختارهای متفاوت در دوره‌های مختلف هستیم. همچنین تسامح، تساهل و مدارا و همدیگرپذیری از شاخصه‌های مهم حکومت اسلامی در عصر پیامبر بوده‌است.
دیگرناپذیری و استبداد زدگی محصول سنت‌های ناسالم اجتماعی دانسته شد که به دامن اسلام و شریعت وصله شده است.
در بخشی از این صحبت‌ها به اهمیت و ضرورت نقش و جایگاه زنان در دولت پساصلح نیز پرداخته شد.
سخنرانان این برنامه بهترین نظام سیاسی که بتواند منجر به صلح پایدار و تامین حقوق تمام افراد این کشور گردد را نظام مردم‌سالار دانستند و بر اصلاح قوانین به شکلی که منجر به تفکیک صلاحیت‌ها بین قوای سه‌گانه کشور و جلوگیری از تمرکز قدرت و صلاحیت‌ها در یک قوه (قوه اجراییه) گردد و همچنین بر حفظ جایگاه زنان و سهم آنان در حکومت آینده و عبور سیاست‌مداران از قومی‌سازی سیاست به ملی‌گرایی و وطن‌گرایی تاکید نمودند.
سید ناصر موسوی یکی از اعضای این روند در سخنان اش گفت که منافع حوزه جمهوریت ایجاب میکند که دولت افغانستان به شمول احزاب سیاسی و نهادهای جامعه مدنی با طرح واحد در کنفرانس ترکیه شرکت کنند‌
در ضمن بطور جدی از ساختار متمرکزی ناکار آمد کنونی، تمرکزی زدایی صورت بگیرد.
قدرت دوباره به مردم برگردد.
نوع نظام، تغییر یا اصلاح قانون اسیاسی ازطریق همه پرسی با مردم انجام گردد. بدون رضایت مردم هیچ تصمیم مشروعت ندارد.
در اخیر، برنامه با دعائیه آقای فکرت عضو ارشد روند همدلی مردم افغانستان خاتمه یافت.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a220b
دکمه بازگشت به بالا