همه بازیگران اصلی باید از نشست ترکیه حمایت کنند

نماینده ترکیه در ناتو گفته است که اجلاس صلح افغانستان در کشورش نیاز به همکاری همه بازیگران اصلی منطقه و جهان دارد و این دیدار مکمل مذاکرات دوحه است. بسات اوزتورک نماینده دائمی ترکیه در ناتو در مصاحبه با رسانه‌های افغانستان گفت که همه رهبران افغانستان، کشورهای منطقه و جامعه جهانی به این اجلاس دعوت شده اند که انتظار می رود در ماه اپریل در ترکیه برگزار شود.
او اظهار داشت: “کنفرانس ترکیه مکمل مذاکرات دوحه خواهد بود. ما همیشه از روند صلح تحت رهبری و مالکیت افغانها حمایت کرده ایم و وظیفه ماست که همکاری خود را از هر طریق ممکن انجام دهیم. او افزود: “ما میزبان این کنفرانس هستیم، اما به حمایت همه بازیگران اصلی منطقه ای و جهانی نیاز داریم. رهبران افغانستان باید قبل از هر چیز اراده خود را برای دستیابی به یک توافق سیاسی برای افغانستان نشان دهند”. اوزتورک معتقد است که صلح ملی باید به صلح منطقه ای و جهانی تبدیل شود، بنابراین همه باید از آن حمایت کنند.
اوزتورک گفت که صلح افغانستان یک مسئله ملی است و هرگونه تصمیم گیری باید براساس رهبری و مالکیت مردم افغانستان انجام شود. او افزود، هیچ کشور خارجی نباید سعی کند عقاید سیاسی خود را به خواهران و برادران افغان تحمیل کند. او افزود: “صلح و ثبات در افغانستان از نظر اقتصادی و تجاری برای قلب آسیا و منطقه مهم است و به همین دلیل پس از صلح نیز حمایت منطقه و جامعه جهانی از این کشور باید ادامه یابد.
او در مورد عقب نشینی نیروهای ترکیه از افغانستان گفت که نیروهای کشورش هرگز در عملیات جنگی شرکت نکردند و مردم افغانستان این را می دانند. او گفت که ما برای همه متحدان ناتو، مردم افغانستان و جهان روشن کردیم که فقط برای آموزش، کمک و مشاوره پولیس افغانستان کار می کنیم و در آنجا ماندیم. او ابراز امیدواری کرد که اجلاس ترکیه بتواند گره از مشکلات افغانستان باز کند و یک رویداد مهم برای افغانها باشد.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a251b
دکمه بازگشت به بالا